onsdag 1 september 2010

Ännu en anledning till varför jag ej ska rösta borgerligt!

Dagen började inte så bra. Jag stod vid hållplatsen och väntade på bussen. Plötsligt kommer tre översympatiska tanter med en bricka och erbjuder kaffe, lite socker och mjölk. På muggarna står det "MODERATERNA - DET ENDA ARBETARPARTIET" med klara blåa färger. Samtidigt som dessa översympatiska tanter delar ut kaffe till trötta göteborgare vid hållplatsen som ska till sina jobb eller skolor så delar de också ut broschyrer och informationsblad som hävdar att man ska rösta borgerligt ifall man vill ha en fortsatt ljus framtid för detta avlånga land.

"Rösta på alliansen!" säger dem och ler så där överdrivet och nästan trycker brickan mot min tomma mage. Jag hade ej hunnit äta någon frukost.
"Uhm... Okej..." svarar jag och snor åt mig en kopp kaffe. Jag brukar vanligtvis inte dricka kaffe då jag personligen inte känner av koffeinet. Men hej - gratis kaffe liksom. Då måste man ju bara ta. Det är ju förprogrammerat hos varje medborgare. Är det gratis, då ska man banne mig ta för sig - vare sig det är fula kaffemuggar, paraplyer, kondomer, startpaket för Comviq kontantkort eller pepparkakor.
"Ska det vara mjölk till också, kanske?"
"Nej, tack. Det är bra så." säger jag samtidigt som de sträcker fram en broschyr som pedagogiskt förklarar fem orsaker till varför man ska rösta på alliansen.

Och nu tyckte jag ändå att saker och ting kändes bra. Jag var på väg mot mitt första riktiga lärarjobb och jag hade en mugg gratiskaffe i handen. Så jag tar mig en sipp. Det smakar kaffe. Och det smakar inte gott. Efter två sippar bestämmer jag mig för att det får räcka. Jag låtsas läsa broschyren när jag ser att de tre översympatiska tanterna kollar åt mitt håll.

"Gott kaffe!" säger jag med mina ögon och lyfter tafatt upp min gratis kaffemugg. Så fort de vänder sig om så slänger jag kaffemuggen i närmaste papperskorg.

Och då... Till min förskräckelse och förvåning... så ser jag att jag har spillt lite kaffe på min nytvättade t-shirt.

Jäklar moderaterna. Där har vi ännu en anledning till varför jag inte ska rösta på dem. De får ju en att spilla kaffe på sina t-shirts när man ska till sitt nya jobb...

För övrigt så gick dagen fantastiskt på Kiwi-skolan. Jag trivs bra med min klass och de trivs (förhoppningsvis) bra med mig. Det här kommer bli en härlig hösttermin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar