söndag 29 augusti 2010

24

I fredags, på morgonen, klockan 07.15 ringer mobiltelefonen. På andra sidan luren hör jag:

"Hej, det är M från Lärarpartner. Vi undrar ifall du kan rycka in blixtsnabbt idag?"
"Uhm... Okej? Vad är det för ämnen? Vilken skola är det och när ska jag infinna mig där?" svarar jag i mitt yrvakna tillstånd. Det tar ett tag innan kroppen och sinnet fattat att jag lämnat drömvärlden och John Blund.
"Det är NO och Ma. Du kommer att få arbeta på Äppelskolan (påhittat namn!) och du ska vara där om ca 60 minuter och du kommer jobba där tills 13.45." säger M.
"Okej, hur tar jag mig dit?"
"Kan du vara på centralstationen klockan 07.30?"
"Nej, det kan jag inte. Det tar runt 23-25 minuter för mig att ta mig dit.
"Aha... Okej, vi ska se ifall vi kan lösa detta! Gör dig redo! Jag ringer igen om 5 minuter!"

Jag klär på mig i all hast, borstar tänderna och hoppar över frukosten. Mobiltelefonen ringer igen.

"Okej, så här ska vi göra. Du ska hoppa på buss 74 mot Angered från din närmaste busshållplats klockan 07.45. Hinner du det?"
"Uhm... Ja, det är om 2 minuter!"
"Okej, bra! Gå nu! Ring mig när du sitter på bussen."

Jag småspringer mot hållplatsen och känner mig plötsligt som agent Jack Bauer från TV-serien 24. Kort därefter sitter jag på bussen på väg mot min destination. Jag ringer Lärarpartner.

"Hej, jag sitter på bussen nu."
"Bra! Du ska hoppa av i hållplats A klockan 08.01. Därifrån så tar du buss 806 mot Äppelstorp (påhittat namn här också!) klockan 08.07. Hoppa av vid Äppel-hållplatsen. Därefter går du mot skolans expedition och möter upp rektorn. Han befinner sig på en gul villa bredvid skolan. Lycka till!"

Precis som angivet så sitter jag några minuter senare på bussen på väg mot Äppelskolan. Jag hoppar av vid hållplatsen och går mot den "gula villan" bredvid skolan (jag skojar inte, där var faktiskt en gul villa som expeditionen och rektorn hade sitt kontor i).

5,5 timmar senare var dagen avklarad. Allt gick bra och jag kände mig nöjd med min prestation. Lärarpartner ringer och frågar hur allting gick.

"Uppdraget genomfört", vill jag säga till M och därmed känna mig ännu mer som Jack Bauer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar