tisdag 25 oktober 2011

SKOLINSPEKTIONEN i klassrummet. Sista lektionen!

Klockan är 13.30. Elevens val.

20 minuter kvar av lektionen. Under denna lektion brukar jag slänga ut ett antal "förslag" på aktiviteter som eleverna kan få jobba med. De flesta elever utnyttjar denna tid väldigt väl med att ta igen förlorad arbetstid, göra läxor eller utöka sina kunskaper.

Men ett stort antal springer runt som yra höns och målar slumpmässiga figurer på sina papper.

Det råder kaos. Eleverna är trötta. Griniga. Ont i högerarmen eftersom de samma dag har fått sina vaccinationssprutor.

Det knackar på dörren. In stiger han. SKOLINSPEKTIONEN: Mats står det på hans namnbricka. Han har på sig glasögon, skägg och en manchesterkavaj med vit skjorta under.

"Hej, går det bra om jag kommer på besök här?" frågar han.
"Absolut! Välkommen in!" svarar jag snabbt och börjar fundera över hur läget ser ut i klassrummet.

Kaos råder och några elever ska upp och redovisa sina arbeten. Jag känner en sting av nervositet och skam när jag inser att det faktiskt ser ut som om jag inte har full koll på läget och full koll på var alla elever är (en elev har till och med gått ut i korridoren för att "läsa").

13.49. Lektionen slutar. Eleverna står vid sina platser och jag delar ut en lång pedagogisk utskällning där jag hotar med den ena bestraffningen efter den andra. Föräldrar skall kontaktas och åtgärder skall vidtagas för bästa disciplinära effekt. SKOLINSPEKTIONEN står vid ett hörn och visar inte med en min vad han anser, tycker eller tänker.

Eleverna skickas ut efter att jag har suckat och sagt:

"Okej, gå härifrån nu. Vi kör inga avslutningslekar och jag är riktigt trött och besviken på de flesta av er. Så! Ut! Jag vill inte se er mer..." säger jag uppgivet och med en spelad(?) upprördhet blandad med sorg. Eleverna går ut tyst som i en valvaka.

Dörren stängs när sista eleven lämnar klassrummet och Mats går fram till mig:

"Vilken lysande utskällning du gav dem! Jag måste säga att du hanterade situationen oerhört väl och att du gjorde det på ett högst föredömligt sätt! Bra jobbat!"
"Uhm... Okej... Tack?"
"Ja, jag vet ju hur situationen ser ut för er pedagoger som befinner sig i dessa arbetsområden och jag vet hur hårt ni jobbar. Dessutom är jag väl medveten om att inte alla lektioner kan vara stjärnlektioner då verkligheten oftast knackar på!"
"Uhm..." svarar jag och ser helt fåraktig ut.
"Såja, du skötte dig bra. Nu ska jag vidare! Hej svejs!"

Som det kan gå ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar