måndag 13 december 2010

Första dagen på sista skolveckan (innan jullovet)

Luciauppträdande idag i skolans matsal på morgonen. Kören var amatörmässigt duktiga, medelmåttiga och nervösa. Sångrösterna brast vid flera tillfällen och alla luciadeltagande eleverna kunde inte sina sångtexter fullt ut.

Det var med andra ord ett typiskt luciatåg som vi varje år får se i någon av landets alla skolor.


Idag är också första dagen på sista veckan innan jullovet träder in. Det blir en ganska lugn vecka. Istället för att planera en massa lektioner så går större delen av tiden åt till att skriva en massa utvärderingar, fylla i diverse formulärer, göra olika bedömningar och sitta i konferens och möten.

Och på tal om utvärderingar så gör nu min lärarpadawan sina sista två dagar. Imorgon förväntas jag fylla i hennes närvaroblankett och skriva ett skriftligt omdöme om hennes VFU, hur hon har uppträtt sig, hur hon har jobbat osv.

Annars så känner jag nu, sista veckan, att luften i stort sett har gått ur mig. Jag orkar inte riktigt köra igång något nytt samtidigt som det är många saker som kommer upp under veckan såsom julspel, julpyssel och annat. Jag känner också en otrolig stress, rent privat. Julklapparna måste inhandlas samtidigt som jag och fröken L förbereder flytt. Vi har nämligen fått ett erbjudande på en lägenhet i Hjällbo, ännu en av Göteborgs "dåliga" stadsdelar. (Och anledningen till att folk tycker att den är dålig är för att den är bebodd av många färgade människor. Många färgade människor = dåligt område).

Men jag och fröken L är förväntansfulla. Det känns kul att flytta, speciellt nu när vi flyttar till något lite större och till ett område som är lite närmre centrum (14 minuter med spårvagnen!).

God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar