onsdag 1 december 2010

Ödet står och trampar i kylan

Igår var jag på min första klasskonferens. På en klasskonferens så går man igenom sin klass, man pratar om varje enskild elev och man redogör för hur det går i klassen, vilka som hankar efter, vilka orosmoment som finns, hur man ska förbättra situationen för de svagare eleverna osv. I mötet satt jag, rektorn, kuratorn, två specialpedagoger, skolsystern och den andra läraren Ingefära som jag jobbar tillsammans med.

Eftersom jag under de senaste 7 veckorna har varit klassföreståndare för klass 4a var det därför naturligt att det var jag som skulle säga första orden om varje enskild elev, vilka jag såg befinna sig i riskzonen och vilka elever jag ansåg att vi skulle lägga extra uppmärksamhet på. Det var rätt mycket som kom fram under mötet och det var en hel del viktiga saker som togs upp.

I efterhand måste jag säga att det gick bra och att jag var väldigt nöjd med hur engagerade och intresserade samtliga deltagande var och hur mycket koll vi egentligen hade på de flesta elever. Det glädjer mig att där finns många starka och varma krafter i skolans värld och det är för mig en stor ära och nöje att jobba med sådana engagerade människor.


Nu när slutet börjar närma sig, knappt 3 veckor kvar, så har jag förstås börjat reflektera och tänka igenom hur vårterminen kan tänkas se ut. Följande alternativ står och trampar i vinterkylan medan jag väntar på att ödet tar sitt språng.

    1. Jag kommer att få napp på någon av de tjänster som jag har sökt i andra skolor. Drömmen vore förstås ifall jag faktiskt fick de tjänster som jag har sökt och som jag har full behörighet, kompetens och erfarenhet av. (Minst troliga alternativ)

    2. Jag kommer att få en heltidstjänst på Guavaskolan som varar hela vårterminen (som jag skrev om tidigare). (Ganska så troligt alternativ)

    3. Jag kommer att börja frilansa igen och därmed börja vikariera runtom i Göteborgs många olika skolor. Det blir hektiskt, det blir kortvarigt och det blir mycket hoppande hit och dit. (Väldigt troligt alternativ.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar