fredag 17 december 2010

Så var det bestämt!

Julavslutning. Samling i klassrummet 8.00. Dansa runt granen i skolans lilla gymnastiksal 8.30. Tipsrunda runt skolan 9.15. Julkort som delas ut 9.30. Mys och pys i klassrummet, äta pepparkakor, dricka lite julmust, mumsa på godis och dela ut julkort och julkort sista tiden.

Vilken mysig och vilken härlig dag! Och vilket underbart avslut på en fantastisk vikariat och äventyr. Eleverna hade skrivit en massa brev till mig som de idag på sista timmen läste upp - en efter en. Och det var väldigt fint. Jag blev faktiskt oerhört rörd, glad och smickrad över alla deras varma ord. Det värmer mer än en Canadian Goose-jacka!

På eftermiddagen blev det överflödigt julbord i matsalen för hela Squashskolan och Guavaskolan. Det är ju två skolor som ligger väldigt nära varandra och som oftast samarbetar med varandra. Jag har ätit tre julbord den här veckan och jag måste säga att detta julbord - i Bamba - var definitivt det godaste julbordet jag har ätit i år.

Det var förstås inte maten som gjorde att det smakade bättre. Det var snarare sällskapet, stämningen och gemenskapen hos skolpersonalen som gjorde att allting kändes så härligt och genuint.

Idag under veckan har jag stått inför ett vägskäl:

1. Kiwiskolan, friskolan, erbjöd sig utöka min nuvarande tjänst på 20% till 40%. Den utökade tjänsten innebär att jag kommer att jobba som idrottslärare på tisdagar och även elevresurs på eftermiddagarna samma dag samt att jag behåller min nuvarande tjänst som klassföreståndare på onsdagar.

2. Guavaskolan, grannskolan till Squashskolan, erbjöd mig för bara någon timma sedan - under julbordet - en heltidstjänst för årskurs 4-5.

För tre timmar sedan satt jag hemma och undrade över vad jag skulle välja. Men först när jag satt på Guavskolans matsal visste jag vad jag ville.

Jag vill jobba kvar i Bergsjön och jag vill ha en heltidstjänst - även om det innebär att jag ska jobba med de mindre barnen. Så nu till våren väntar två nya klasser, många nya äventyr och en heltidstjänst! Jag längtar redan!

God jul på er alla där ute!

/Frilansande pedagogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar