måndag 10 januari 2011

Känner mig laddad!

Första dagen på nya jobbet, nya skolan: Guavaskolan.

Samling i skolans (lilla) bibliotek. 25 kvinnliga lärare. Alla hälsar, kramas och är glada över att få se varandra igen efter tre veckors jullov.

Mitt i bland alla sitter jag. Av alla 25 lärare så är två av dessa manliga lärare. Resten är kvinnor. Medelålders. Sympatiska. Glada och välkomnande. Jag kan inte låta bli över att tänka över hur könsfördelningen ser ut i de flesta skolor jag har befunnit mig i. Varför är det så många kvinnor som väljer just läraryrket?

Mer hinner jag inte tänka. Rektorn startar igång dagen med att säga vad som skall göras, hur schemat ser ut för dagen och resterande veckan. Och presenterar de nya kollegorna och vikarierna.

"Vi har också en annan kille som ska gå med oss hela vårterminen. Han heter Frilansande Pedagogen - uttalar jag det rätt nu? - han jobbade i Squashskolan i höstas och har ett väldigt gott rykte kring sig. Vi är glada över att ha dig här. Välkommen!" säger hon högt och myndigt.

Generad blir man förstås. Stolt och glad också.

Tjänsten då...?

Inte alls som jag trodde.

Heltid: Mycket bra.

Undervisningstimmar: 35 timmar arbetstid i veckan. 18 av dessa timmar är undervisning. Mycket bra det också.

Ämnen: Engelska. Svenska. Lite historia.

Undervisning: Nja... Jag kommer istället att jobba som "resurslärare" eller "extralärare". De hittade ingen bra definition på min tjänst. Så de första 10 veckorna på Guavaskolan kommer jag alltså inte att vara klassföreståndare. Nej, istället så drar jag ut stackars "svaga" elever som får sitta med mig i ett trångt och spartanskt inrett grupprum samtidigt som vi går igenom olika studiematerial i lite långsammare takt.

Till en början kändes det lite... Ängsligt. Besviken. Orolig. Det här är ju inte alls det som jag är utbildad till eller har någon erfarenhet av. Men efter att ha pratat med de andra lärarna, rektorn och kollat runt lite mer så kändes saker och ting bättre och klarare.


Det här kan nog bli riktigt bra. Jag är positiv och jag ska gå in för det här fullt ut. Jag har en värdefull chans att göra mycket nytta i denna skola och möjlighet att verkligen hjälpa och stödja barn i deras studiegång.

Imorgon blir det föreläsning och studiedag. Långa diskussioner om den nya läroplanen.

Känner mig ordentligt laddad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar