måndag 22 augusti 2011

Ballonger i luften - och en helt ny fräsch start!

Trots en fruktansvärt dålig start på dagen (med spårvagnstrafiken som var död i över 40 minuter) kom jag äntligen fram till skolan 30 minuter innan eleverna började. Meningen var ju att jag skulle anlända till skolan lite tidigare så jag hann förbereda lite mer. Men men, det ordnade ju sig ändå.

Första dagen på skolan var annars en väldigt fin och kort dag. Guavaskolan har ju en väldigt rolig tradition, tycker jag. Eleverna får alla varsin lapp där de ska skriva ett valfritt meddelande. På varje lapp står även skolans adress. Dessa lappar fäster varje elev på en heliumfylld ballong. Därefter samlas hela skolan på fotbollsplanen och inväntar rektorns nedräkning.

Och så släpper alla barn sina ballonger upp i luften!

Har vi då tur så lär ballongerna åka med vinden långt bort för att sedan tas upp av någon vänligt sinnad person som då väljer att skicka ett brev eller meddelande tillbaka till skolan. Vi brukar få svar från närliggande kommuner i Västergötland men det har hänt att vi till och med fått svar från Danmark och Norge!


Efteråt - när barnen hade gått hem - satt jag och Nelly och planerade veckan. Vi båda kände oss först lite överväldigade över uppgiften att starta upp något helt nytt. Men samtidigt brinner vi båda för vårt jobb och vi båda vill verkligen starta upp något bra med bra rutiner, meningsfylld och lustfylld undervisning samt ett härligt och lärorikt läsår! Nu kör vi!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar