söndag 14 augusti 2011

Slut på semestern...

Regn. Blåst. Regn. Och så lite mer regn. Det beskriver denna mörka söndag ganska väl i Göteborg. Sommaren kan väl inte redan vara slut, kan den? Jo, det kan den. Svensk väder är lika oförutsägbart som svensk (herr)landslagsfotboll, brukar jag säga. Man vet nästan aldrig hur det kan gå. Ett ganska symboliskt, känslomässigt och komiskt tecken på slutet av semestern, tycker jag.


Imorgon skall personalen på Guavaskolan infinna sig 8.30 i det rymliga personalrummet. I en halvtimma är det tänkt att personalen skall tillbringa 30 minuter med "fika och sommarsnack" (ja, det står så på informationsbladet som jag fick hemskickat med posten i veckan). Jag antar att detta moment är av yttersta nödvändighet då lärare (speciellt kvinnliga - ursäkta mitt generaliserande av den kvinnliga lärarkåren men denna observation är baserad på egna erfarenheter) är OTROLIGT sociala och pratglada varelser.

Därefter väntar 1½ timma i biblioteket (där vi alltid samlas för information, möten, konferens osv) då de nya rektorerna antagligen ska snacka och göra sig bekanta med personalen och vissa kollegor då skall få chansen att fjäska lite, spotta ur sig lite hederlig kallprat och därefter diskutera vädret m.m.

När detta är avklarat blir det dags för lunch och därefter slutar dagen med en lång föreläsning framförd av någon entusiastisk och visionär forskare/politiker/författare/professor. Resten av veckan blir det väl lite arbetslagsmöten, pedagogiska diskussioner och en hel del pedagogisk planerande av det kommande skolåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar