måndag 29 augusti 2011

ALLA har åsikter om svensk skola!


Alla har åsikter om hur svenska skola ska styras. ALLA.

Alla debattartiklar och reportage som regelbundet blossar upp i våra rikstäckande tidningar får alltid en massa respons, kommentarer, feedback, kritik och åsikter från läsarna.

Aftonbladet rapporterar idag om att Skolverket nu ska göra en storsatsning för landets mattelärare då svenska elever har försämrats kraftigt i sin matematiska utveckling. Vi ligger långt ner i de senaste europeiska mätningarna. Nobelpriset i de naturvetenskapliga grenarna är längre än de någonsin har varit och våra stackars ungdomar har ingen aning om hur mycket pengar de ska betala ifall Kalle ska köpa tre stycken chipspåsar för 18.90:- styck och 2 liter cola för 17.90:- plus pant.


Jag vill inte uttala mig alltför mycket i denna fråga då jag själv inte är tillräckligt insatt i frågan när det gäller matematiken. Jag undervisar ju inte i detta ämne.

Men hur det än är så stämmer verkligen det konstaterande som jag drog i början av detta inlägg.

ALLA har åsikter om hur svenska skolan ska styras och hur vi ska göra för att få "pli på ungarna". Antingen så låter vi ungarna gå i skolan längre dagar (dessa förbannade ungar kan ju inte bara gå i skolan till klockan 14!), vi kanske borde lägga till en extra skoldag i veckan (som man gör i Frankrike till exempel) eller så borde vi införa skoluniform så att ungarna slipper känna ångest när de står framför garderoben.

Eller så kanske lärarna borde rycka upp sig för fan och sedan borde man införa kollektiv bestraffning, eller varför inte katederundervisning och ge lärarna rättigheterna att beslagta elevers mobiltelefoner och kepsar (vilket lärare "inofficiellt" har). Kanske borde man göra så att de sämsta och bråkigaste eleverna skickas ut i en skog för att själva lära sig leva i vildermarken. Varför inte göra så att föräldrar vars barn inte presterar tillräckligt högt borde få minskat barnbidrag? Och mobbarna borde få ungdomsvård obönhörligen samtidigt som lärare borde skärpa sig och skaffa svart bälte i karate.

Tja du... Alla dessa åsikter och alla dessa tyckare. Vad ska vi göra? Vad kan vi göra?

Själv klampar jag mig framåt dag efter dag och finner största nöje med mitt jobb så fort jag ser att den intellektuella glödlampan lyser ovanför mina elevers sinnen. :)


2 kommentarer: