tisdag 17 maj 2011

"One to One"-projektet - ren marknadsföring!

Det är mycket tjat just nu från eleverna.

Eller rättare sagt: Det är ovanligt mycket tjat just nu från eleverna.

Tjatet gäller varje dag samma sak: MacBook. Det vill säga elevernas bärbara datorer. Alla elever i Bergsjöns skolor får - när de börjar högstadiet (åk 6) - varsin bärbar MacBook. Projektet kallas även för "one to one"-projektet. Mina elever fick sina datorer förra veckan och ända sedan dess vill de jobba (läs: spela) med sina datorer.

I korta drag innebär "One to One"-projektet att varje elev ska få varsin bärbara dator för att hjälpa, stödja och stimulera eleverna i deras inlärning och studier.


Idén bakom projektet är - enligt mig och min yrkesprofessionella bedömning - ETT AV DE ABSOLUT DUMMASTE SAKERNA SOM FINNS!

Varje dator kostar ungefär 10.000 kr. I Guavaskola, där jag jobbar, finns två årskurs 5-klasser varav det går 17 elever i varje klass. Så med enkel matematik: 34x10.000r blir det totalt 340 000 kr totalt - och detta är bara för en skola.

Och vad gör eleverna med sina datorer?
1. De vill gå in på sociala medier (Facebook, Twitter, bloggar).
2. De vill gå in på youtube.com och kolla samt lyssna på sina favoritkommersiella låtar.
3. De vill googla efter lustiga bilder.
4. De vill ändra bakgrundsbild till sin dator.
5. De vill spela meningslösa spel.

Jag ser detta redan hos de nuvarande sexorna och det irriterar mig så oerhört mycket när jag ser hur de varje dag leker och tramsar med sina datorer.

Men oroa er inte. Dessa pengar kommer inte från skolan. Pengerna kommer "utifrån" (jag vet inte varifrån exakt) och det är pengar som man därför "lika gärna bör ta emot eftersom det ändå är gratis".

Jag tror att idén bakom "One to One"-projektet är ren marknadsföring från Macintoshs sida. De vill lära upp denna generation av barn till att använda Mac-datorer så att de i framtiden vänjer sig. Samma sak har McDonalds gjort med sina Happy Meal-erbjudande för att "vänja" barnen vid tanken att McDonalds = Bra.

Hade man inte lika gärna kunnat lägga alla dessa pengar på att anställa fler lärare i skolan, utöka resurserna eller öka lärarnas löner?

Nej, fy fan. Jag borde gå ut i media med detta. Kanske borde slå en signal till Sveriges Radio...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar