fredag 13 maj 2011

Underskatta inte föräldramötets effekter!

Hm... Det var ju märkligt...? Gjorde ett inlägg igår som nu helt utan anledning har försvunnit ut i cyberrymden.

Nåväl...

Igår kväll höll jag i mitt första föräldramöte. 17 föräldrar var inkallade, 15 lämnade besked och 10 tackade ja till inbjudan.

Totalt 7 föräldrar kom.

Det är just det som är svårigheterna med att jobba i sådana här skolor ute i dessa "socialt utsatta" (jag sätter citationstecken på detta begrepp då jag tycker att begreppet känns väldigt svävande och inte alls representativt för hur människor upplever sina stadsdelar) förorter. Man får inte alltid det föräldrastöd och engagemang som behövs för att få en så bra pedagogisk arbetsro som möjligt.

Mötet i sig gick faktiskt överraskande bra. De få föräldrar som var där kändes väldigt engagerade och öppna. De visade stor respekt och ödmjukhet samtidigt som man kände av ett uppenbart engagemang.

En sak har jag lärt mig efter detta första (och absolut inte sista) föräldramöte: Man ska verkligen INTE underskatta föräldramötets effekter. Det är en väldigt viktig del i lärarens arbete och jag tror att det definitivt kan styrka och stärka lärarens arbete samtidigt som man kan få bättre ordning i klassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar