lördag 18 september 2010

Heltid från och med på måndag!

På måndag börjar en ny tjänst för mig. Det är egentligen en tjänst på heltid som ska pågå i fyra veckor. Men eftersom jag redan jobbar på Kiwiskolan, 20% (dvs. varje onsdag), så har denna nya skola haft överseende med det.

Detta är vad som har hänt:

I torsdags fick jag reda på att en heltidstjänst på Squashskolan blev tillgänglig. De ringde mig först och frågade om jag var intresserad och jag svarade självklart ja. Och därefter fick jag veta vad tjänsten är:

Det är en heltidstjänst (tekniskt sett 80%) där jag kommer att vara klassföreståndare för en grupp elever på runt 22 i åldrarna 13-15. Eleverna är nyanlända(!) från diverse länder runt världens alla hörn. Jag får veta att eleverna är ifrån bl.a. Somalien, Palestina, Pakistan, Filippinerna osv. Jag kommer att vara deras mentor och jag ska då försöka "förbereda" dem för den svenska skolan. Och då börjar jag på måndag.

Chockad och glad som jag var när jag blev erbjuden tjänsten så svarade jag glatt med att säga "Aha... Uhm... Okej!" som en nervös fjortonåring som precis kommit in i målbrottet.
"Ja, vi vill också att du ska vara medveten om att denna tjänst mer kommer att handla om omvårdnad än traditionell undervisning." svarade rektorn på andra sidan luren.
"Jaha... Men då hoppas jag också att ni är väl medvetna om att jag aldrig har jobbat med liknande klasser tidigare, jag har ingen Svenska2-behörighet och jag har ingen som helst erfarenhet av detta typ av arbete." förklarade jag ärligt och klart.

Och jag fick tjänsten. Jag fick den inte för att jag var mest kompetent eller för att jag hade gjort ett superbra intryck när vi sist sågs. Snarare så fick jag den för att det helt enkelt inte fanns någon annan (med lärarbehörighet) i närheten som de med så kort varsel kunde ringa in. Men jag klagar inte. Det ska bli oerhört intressant och se hur denna tjänst är och hur den utvecklar sig. En annan bra sak med denna tjänst är att den pågår tills min andra tjänst (även denna på 80%), på samma skola, börjar.

Jag inväntar måndagen med stor spänning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar