onsdag 8 september 2010

Skolans arbete och utveckling sker i skolan - och hos lärarna!

Hela veckan har jag jobbat i skolorna. I måndags var jag på Kiwiskolan och i tisdags gjorde jag ett återbesök på Bananskolan och idag var jag på Kiwiskolan igen med mina kära elever från årskurs 4a och 4b. Det är skönt med återkoppling och uppföljning. Jag gillar att jag har samma klasser och samma elever en gång i veckan, varje vecka. Det går också bra. Jag gillar att vara i klassrummen och jag gillar att åter igen få befinna mig i pedagogikens korridorer.

Jag har även pratat med många lärare, flera av dem nyexaminerade som jag. När jag får höra deras historia och när jag får se vart de är idag så ger det mig hopp. Det är inte kört. Arbetsmarknaden är svår - men den är inte omöjlig. Den som kämpar och den som jobbar hårt kommer att slå sig fram. Det är jag övertygad om. Detta ger mig ro...

Och på tal om ro. Folkpartiet med Jan Björklund i spetsen visar just nu sina valfilmer i de svenska TV-kanalerna där de behandlar svensk skola och arbetsro. En valfilm som jag finner oerhört irriterande, dum och korkad är denna:



Inte nog med att den är oerhört dum och överdriven. Den är så jäkla populistisk att jag får själsliga kväljningar bara jag ser den. Jag blir irriterad på läraren som står vid sin tavla och bara snackar skit utan att ha någon som helst koll eller kontroll på de övriga eleverna i klassrummet. Jag blir också irriterad över att Folkpartiet har valt att göra en så enkel och korkad bild av hur det kan se ut i dagens klassrum.

Nej, det ser inte ut så där. Det finns (förhoppningsvis) inga sådana lärare. Och om det nu finns några enstaka sådana lärare där ute som tilllåter ett sådant kaos råda i sina klassrum, då vill jag träffa den läraren och då vill jag sparka den personen hårt i skrevet med skor av stålhätta. Hade jag varit den där läraren i valfilmen så hade jag hoppat till direkt och fått samtliga av eleverna att antingen knipa igen munnen - eller lämna klassrummet. Sådant respektlöst uppförande och beteende tillåter jag aldrig i mina klassrum. Och jag är säker på att de flesta verksamma lärare tänker som jag...

Jag blir också irriterad över att Folkpartiet tror att klassrummets "arbetsro" börjar hos dem. Nej, arbetsron börjar först och främst hos lärarna som är ute i fält. Den börjar hos seriösa och engagerade lärare som tar sitt jobb på allvar. Den börjar hos skolorna och den börjar hos de som jobbar i skolan.

Jan Björklund. Jag hoppas du sover dåligt om nätterna och jag hoppas att du varje dag blir angripen av horder av myggor som ger dig jobbiga myggbett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar