torsdag 21 oktober 2010

Årets första snö...

Idag, mitt under lektionens gång, blev eleverna spritt språngande galna. De började skutta omkring som vilda amfetaminpåverkade höns samtidigt som de skrek som brunstiga hyenor. Jag blev smått chockad av detta oväntade beteende vilket snabbt ledde till att jag började skälla och skrika åt dem.

Orsaken bakom deras uppförande?

- Tre bokstäver. S.N.Ö.


Årets första snöflingor föll från himlen och ett tunt, tunt vitt täcke la sig sakta på skolgården. Jag kände att det var min skyldighet och plikt - som lärare - att återupprätta arbetsron, harmonin och tystnaden i klassrummet när snön föll. Men efteråt kände jag mig bara dum...

Eleverna är ju faktiskt barn. Och jag minns ju själv när jag var ett barn. Den första snön varje år var ett stort ögonblick. Det var en ganska grov överreaktion från min sida när jag började skälla på dem för att de var så exalterade över snöns ankomst.

När lektionen var över och de äntligen kunde gå på rast så bad jag om ursäkt för att jag hade skrikit och skällt på dem. Då svarade flera av eleverna:

"Varför då?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar