måndag 8 juni 2009

En pirat in till Bryssel!

Jovisst, det räckte hela vägen. Ett mandat tog vi och det räcker faktiskt för att visa våra etablerade partier att många av oss är trötta på det storebrorsamhälle som de försöker utforma. Allt fler människor vill ha politiker som är vanliga människor. Vanliga människor som kommunicerar via e-post, msn eller andra kommunikationsmedel.

För mig handlar inte Piratpartiet om gratis fildelning, om att kunna ladda ner gratis filmer eller musik (vilket jag för övrigt väldigt sällan gör nuförtiden då jag föredrar att lyssna på musik via Spotify och se nya filmer på bio eller hyra på videobutik). Nej, för mig handlar Piratpartiet om den lilla människan, om personlig integritet, om att staten inte ska ha nånting med mig att göra, att jag ska få kommunicera fritt utan att bli avlyssnad eller bevakad.

En pirat i Bryssel lär nog inte kunna påverka särskilt mycket, men det är den symboliska handlingen som är viktigast.

Jag hoppas att vår enda pirat, som sannolikt nog kommer att vara Christian Engström, kan göra lite oväsen ifrån sig ändå när han befinner sig där nere. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar