onsdag 24 juni 2009

I-landsproblem...

Mycket i-landsproblem som diskuteras i landet just nu. Och om det är något jag verkligen hatar och spyr över så är det just i-landsproblem.

Vi börjar med det fjantiga fenomenet "SMS-tumme" som många medier menar vara en "ökad folksjukdom". Att det är en folksjukdom känns ju lagom spektakulärt för något så trivialt, tycker jag. IDG.se gav nyligen ut en artikel där de ger förslag på olika behandlingar som ska lindra SMS-tumme.

Vår kära älskhatade kvällstidning Aftonbladet gav i samband med detta ut en artikel på hur man kan lindra skadorna med SMS-tumme. Tjejen på bilden till höger verkar uppenbarligen veta hur man sms:ar korrekt då hon ler så där äckligt falskt så att hennes blekta tänder tydligt syns.

Så undviker du sms-skador enligt Sahlgrenska akademin:
  • Variera sittställningen
  • Använd ryggstöd
  • Avlasta underarmarna
  • Använd båda tummarna
  • Sitt inte med huvudet framåtböjt för länge
  • Låt tummarna vila
  • Skriv inte för fort
  • Använd T9-funktionen
Ett annat störigt och irriterade i-landsproblem som diskuteras alltför mycket i det här landet är de förbannade foppatofflorna. Javisst, jag håller med. De är äckligt fula och jag tänker aldrig köpa ett par. Men jag bryr mig inte heller om vissa människor gör det eller om hela vårdverksamhetens personal springer runt med sådana.

I Metro-tidningens community så verkar det ha uppstått en fet debatt om foppatofflornas vara eller icke vara ända sedan en prententiös kolumnist skrev om svenska mäns klädvanor och även passade på att dissa foppatofflorna.

Jag säger så här:

"Who gives a shit?"

Folk kan fan klä sig som de vill. Jag bryr mig inte. Så länge det inte skadar någon så kan folk lika gärna gå runt med badtofflor gjorda av vingummi eller ätbara underkläder.

Och så ett tredje problem som jag inte fattar varför folk lägger ner så pass mycket tid på: Ska kvinnor få gå med bar överkropp i landets badhus?

Jag har aldrig ens tänkt tanken, men för vissa har frågan förstås varit väldigt viktig i linje med jämställdhetsarbetet. Missförstå mig inte. Jag är för jämnställdhet - speciellt i arbetslivet - och jag tycker att det är rent fuckat att inte fler kompetenta kvinnor når chefspositioner, att de ej har lika lön för lika arbete osv.

Men jobbar man i jämnställdhetens namn ifall man skriker för att kvinnor ej kan gå toppless i badhuset? Lägg ner energi på saker som faktiskt är viktiga och som betyder något för samhället. Och nej, jag tänker inte ta ställning i frågan eftersom jag tycker att den är så överdrivet retarderad att jag vill skära mig själv med en rostig potatisskalare.

P.S. Besök http://www.dagensilandsproblem.se för fler uppmärksammade i-landsproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar