söndag 7 juni 2009

EU-val idag!

Idag är det EU-val.

Idag hejar jag på Piratpartiet.

Idag klär jag mig i lila.

Och idag publicerade en av mina favoritförfattare, Jan Guillou, en artikel där han tydligt visade sitt förakt mot Piratpartiet. Det gick till och med till den graden att han gav liknelsen att en författare som röstar på piratpartiet är detsamma som om en muslimsk imam skulle rösta på Sverigedemokraterna. Ganska grovt och kraftfullt, måste jag säga.

Men helt fel.

Piratpartiet står inte för fildelning, att saker ska vara gratis eller att lyssna på musik. Piratpartiet står för demokrati, för integritet och för friheten. Jag tycker att upphovsrättskyddat material inte ska spridas fritt och jag tycker inte att allt ska vara fritt på nätet. Men jag tycker inte om de integritetsskadande lagar som våra politiker har utfärdat. Friheten, integriteten och demokratin är en stor saftig tårta som vi, folket, bör äta varje dag.

Men för var dag som går så skärs sakta en bit av tårtan bort av våra politiker som styrs av giriga lobbyister och storföretag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar