måndag 1 juni 2009

Den som röstar får klaga!

"BRA JOBBAT!" skrek nån snubbe med en orange tröja där det stod RÖSTA PÅ MODERATERNA TILL EU-VALET! när jag tackade nej till hans informationssedel. I centrala Göteborg, vid Kungsportsplatsen, står där just nu en mängd olika politiska aktivister som försöker fiska röster inför valet.

Anledningen till att han så falskt utropade "BRA JOBBAT!" till mig var på grund av mitt tafatta svar när jag nekade hans informationssedel. Jag sa helt helt enkelt att jag redan hade röstat då han räckte fram den färgglada pappersbiten. Och då log han så där äckligt falskt samtidigt som han utropade de där två korta orden.

Bra jobbat? Är det så jäkla svårt att delta i en omröstning idag att man förtjänar en sådan komplimang eller axelklappning? När blev det prestige att rösta? Har det inte alltid varit en sorts medborgelig skyldighet att rösta?

Nja, man kan ju se det på flera sätt. I en demokrati så ska man självklart få välja ifall man vill använda sin röst eller inte. Det är inget fel med det förstås då jag varken ser det som en skyldighet eller obligatorisk handling. Däremot är det ju en rättighet och valmöjlighet som alla har.

Man kan även se det på detta vis: Den som ej röstar, den har heller ingen rätt att klaga på samhället. Jag röstar - alltså har jag rätt att klaga hur mycket jag än vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar