tisdag 31 augusti 2010

Banan, squash och kiwi

Innan jag påbörjar dagens inlägg så vill jag snabbt påpeka att jag hädanefter kommer att döpa varje skola (som jag kommer att vikariera för, jobba eller besöka) efter någon frukt eller grönsak (t.ex. Äppelskolan som jag var på häromdagen). Detta för att det ska bli både lättare för mig och för de få potentiella besökare som finns där ute att få bättre koll på vilka skolor jag vikarierar för osv.

Idag var jag och besökte Bananskolan. Bananskolan är en ganska fin skola och de har all verksamhet på en och samma plats. Förskola, grundskolans tidigare och senare år, är alla placerade på ett och samma område. Förutom detta så befinner sig Bananskolan oerhört nära där jag bor. Det tar mig mindre än 2 minuter att gå till skolan.

På morgnarna kan man till och med höra ångestfyllda ungdomar hasa sig iväg mot skolan. Bananskolan tog emot mig med öppna armar. Den som ansvarade för skolans vikariepool - låt oss kalla honom Big Banana (låter nästan som en misslyckad rappare) - hälsade på mig och frågade lite enkla saker om mig. Han kändes inte så särskilt entusiastisk över att jag var behörig lärare eller att jag hade ämneskompetens eller liknande. Istället verkade han gladare över att jag bodde så nära.

"Ja... Jag då lärarbehörighet, här är mitt examensbevis, mitt utdrag från belastningsregistret och så har du här mina referenser", förklarade jag när vi satt på hans trånga kontor.
"Men va bra! Du bor ju här i närheten. Då kan vi ringa dig när det gäller akuta vikariat eller liknande!"
"Jovisst! Det låter kanon. Här har du mitt examensbevis..." fortsätter jag och räcker desperat fram mina papper.
"Jajaja, vi kan väl kopiera det där då." säger Big Banana motvilligt och släpar sig iväg mot den
högljudda kopiatorn.

Därefter så tog jag mig till Squashskolan (jag är väldigt nöjd med det namnet!), även denna skola låg i närheten av vart jag bor. Squashskolan tog också emot mig med öppna farmar. Byråsekreteraren var otroligt glad och entusiastisk över att jag hade tagit mig in i skolans expedition. Till skillnad från Big Banana så var denna byråsekreterare - låt oss kalla henne Sharon (ni vet den här orangea frukten som ser ut som en tomat) - äckligt imponerad över mitt examen och lärarbehörighet.

"Nämen va rooooooligt! Du har ju lärarbehörighet! Wow! Ojojoj! Det var ju jättebra!" utbrast hon samtidigt som hennes ögon vidgades till onaturliga nivåer.
"Ja... Det har jag." svarade jag med ett osäkert leende."Jovisst! Ska vi se här... Och så bor du i närheten också! Wow! Ojojoj! Jättebra!"
"Mmm... Här har ni mina papper, examensbevis, utdrag från belastningsregistret och referenser." fortsatte jag och sträckte fram pappren.
"Nämen! Va bra! Här var det ordning och reda! Wow! Ojojoj! Jättebra!" halvskrek hon och skrattade samtidigt som hon började virra runt i kontoret. Hon tog mina papper och kopierade dem med stort iver.

Så nu sitter jag här hemma och väntar på att dra till jobbet i postterminalen i Härryda. Det känns... inte kul. Jobbet på postterminalen är tungt och jobbigt. Jag har redan träningsvärk från gårdagens pass.

Nåväl... Framtiden känns i alla fall ganska ljus just nu. Imorgon jobbar jag på F-skolan - som hädanefter skall kallas Kiwiskolan - med klass 4a och 4b under en hel dag. Det ska bli spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar