fredag 6 augusti 2010

"Varför ville du bli lärare?"

Idag var jag på min första intervju någonsin för en lärartjänst på A-skolan. Tjänsten är på 40% vilket innebär att jag enbart jobbar på tisdagar och onsdagar och jag kommer att undervisa i NO och Ma - två ämnen som jag egentligen inte är behörig i. Men i skolans värld är ingenting svart eller vitt vilket innebär att ämneslärare kan undervisa i alla olika tänkbara ämnen vare sig de vill det eller inte.

Intervjun i sig gick nog ganska bra. Jag tyckte att jag gjorde rätt bra ifrån mig och jag tyckte att jag svarade bra på deras frågor. Men jag måste säga att många av frågorna var frågor som jag inte ens hade tänkt på förrän jag väl ställdes inför dem.

En av de svåraste frågorna var ändå: "Varför ville du bli lärare?"

Och det är en fråga som jag många gånger har brottats med. Under lärarutbildningen så ställdes man inför denna fråga dagligen och man fick skriva olika PM och uppsatser om det på slutet av varje kurs (vilket i längden blev så fruktansvärt tråkigt!).

Så nu satt jag där... smått nervös och halvsvettig. I ärlighetens namn har jag inte reflekterat vidare över denna fråga på över ett år och jag antar att denna intervju var en sorts väckarklocka för min pedagogiska personlighet.

Mitt svar var enkelt och komplicerat.

Jag antar att det är något som jag alltid har gillat. Jag har alltid tyckt om att lära ut och jag har alltid tyckt om att se människor utvecklas. När jag tränade karate tog jag tidigt rollen som barninstruktör vilket gav mig stora möjligheter till att få lära ut. När jag jobbade på McDonalds tog jag jämt rollen som "mentor" och lärde upp flera yngre medarbetare i köket och när jag spelade schack (på en förening) så var jag en av dem som mer än gärna visade och lärde de yngre och mindre erfarna kollegorna.

Jag tror inte att läraryrket är ett kall. Det låter alldeles för religiöst och fanatiskt. Jag tror inte att heller att det är något som man direkt bestämmer sig för att bli... Jag tror att många blir lärare av en slump bara - genom ett bananskal. Det pedagogiska arbetet kanske visar sig vara något som man gillar att göra och som man har en viss fallenhet för.

Besked om jag får jobbet eller ej kommer först nästa vecka. Vi håller tummarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar