tisdag 24 augusti 2010

Bananskalet - en lärares bästa vän

Saker och ting går inte alltid som man har planerat. Ibland har ödet andra planer åt en och ibland måste man halka in på något bananskal här eller där för att komma någon vart. Min bananskal kom idag...

Klockan 07.06 fick jag ett sms från Vikarien.se. För er som inte vet så kan jag snabbt säga att vikarien.se är en sajt som kopplar ihop arbetsgivare som behöver få in omgående och tillfällig arbetskraft och arbetstagare som söker vikariat. Lagom chockad blev jag när jag kikade på mobiltelefonen efter att väckarklockan gick igång:

    Nytt vikariat!
    Skolår 7: Samhällsorienterande ämnen
    Var: F-skolan
    När: 24/8
    Kontakt: 073-XX XX XXX
    Obs! Kontakta arbetsgivaren vid förhinder.

Detta innebar alltså att jag skulle rycka in för ett kort vikariat idag, i en skola som jag tidigare var på intervju på och i ett ämne som jag har full behörighet och kompetens för. Men så fort glädjen hade lagt sig så kom jag ju på att jag ska börja på mitt nya jobb hos Proffice idag... Så jag ringde in till skolan och fick prata med den biträdande rektorn som jag tidigare hade blivit intervjuad av för ett par veckor sedan.

Jag tackar nej med stor sorg och förklarar att jag var upptagen idag på eftermiddagen.

"Men du! Vi har en 20% tjänst som börjar nu imorgon! Det är för en årskurs 4 och tjänsten innebär att du kommer vara schemalagd hos oss varje onsdag under veckan. Kan du komma in imorgon så kör vi en snabb introduktion?"


Du kan kalla det vad du vill. Du kan kalla det ödet, tur, rätt plats vid rätt tidpunkt. Men jag väljer att kalla det bananskalseffekten! Bananskalet är en lärares bästa vän. Genom bananskalet så kan du halka in i pedagogikens värld hur som helst och när du minst anar det.

Och ja... Mitt bananskal kom idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar