lördag 23 maj 2009

Fröken L, jag och Piratpartiet

Idag har jag och fröken L gladeligen deltagit i den demokratiska processen. Vi har röstat i EU-parlamentsvalet. Egentligen var det inte tänkt att fröken L skulle vara med och rösta då hon inte är ett dugg intresserad kring EU-valet så det tog en tid innan hon lät sig övertalas av mig.

Jag har under hela veckan bombarderat henne med olika diskussioner, tal och berättelser om diverse politiska manifest, om vår skyldighet och rättighet till att delta i demokratin och att försöka engagera sig i samhällets utveckling efter bästa mån osv.

Så vid 13-tiden stod vi där i valbåset och lämnade in våra röster på det parti vi fann mest lämpad att föra vår talan i den europeiska unionen. För min del blev det förstås Piratpartiet och det var väl ingen snack om det då jag anser att de faktiskt tar upp frågor som är viktiga och aktuella för vår tid.


Fröken L däremot, fann det en aning svårare att finna någon partikandidat som skulle föra hennes talan. Jag tog då tillfället i akt och försökte övertala henne att rösta på Piratpartiet och drog fram en mängd vassa politiska argument till varför.

"Varför ska jag rösta på Piratpartiet? De låter ju så löjliga." utropade hon på vägen till valbåset.
"För att Piratpartiet tar upp frågor som frihet, integritet och demokrati på allvar." förklarade jag på bästa politiska och pedagogiska vis med allvarlig röst och viftade med mina armar som om de vore två väderkvarnar.
"Varför heter de då Piratpartiet? Det låter som en grupp dumma ungdomar som bara vill ladda ner film gratis." kontrade hon med.
"Ja, att de heter Piratpartiet har flera olika orsaker. En anledning är att Piratpartiet är ett namn som verkligen fastnar i minnet. Det sticker i ögonen på dagens politiker och det är ett namn som är kontroversiellt som får folk att lägga märke till partiet. Annars hade de lika gärna kunnat heta 'Liberala frihetspartiet' eller något liknande." svarade jag och andades in djupt för att inte falla livlös ner till marken efter att ha uttalat så många ord på raken utan syre.
"Okej, okej. Det räcker nu. Ta det lugnt. Jag röstar pirat då." sa kära fröken L till slut för att få mig att knipa igen munhålan.

Jag älskar min fröken L.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar