tisdag 5 maj 2009

Städkontrollen... IG+

Städkontrollen gick så där. Kontrollanten, som också innehar de höga befattningarna vaktmästare, låsmästare och trädgårdsmästare, knackade på vid 10-tiden. Jag öppnade och han gick rutinerat fram till spisen som han plockade isär likt en erfaren och ivrig östeuropeisk bildemontör.

Därefter så drog han fingret längs kökets alla hörn och kanter och konstaterade ganska fort att jag hade missat flera småviktiga delar och platser. Jag förklarade fort att jag helst ville veta vad jag skulle behöva få gjort så att jag kan få godkänt på städkontrollen och därefter lämna in nycklarna så att jag kan åka med kvällståget till Göteborg och hinna överraska fröken L som nu har drabbats av någon okänd förkylning vilket gör att hon är grinigare och tröttare än vanligt.

Fönstret skulle putsas om igen och jag fick heller ej glömma att öppna upp hela fönstret och putsa den även på insidan (även fastän jag inte visste hur man skulle göra tills han upplyste mig). Badrummet såg okej ut, men vissa kalkavlagringar på några delar skulle skrubbas renare.
"Annars ser det bra ut." förklarade han och pekade på de delar som faktiskt såg bra ut. "Procentuellt kan jag nog säga att du är... 50-60% färdig..." fortsatte han därefter innan jag han säga något. "Om du bara åtgärdar det där, det där, det här, och det där, så kan jag nog godkänna din städning!"

Vi gjorde upp om en tid senare igen dag - och om han är lika punktlig som han var i morse så lär han vara här om ca 5 min - för en extra kontroll som förhoppningsvis ska ge mig godkänt så att jag kan dra vidare.

Jag har varit på flera städkontroller i mitt liv och många i min bekantskapsskrets känner detsamma som jag när det gäller städkontroller av ens hyreslägenhet. Hur mycket man än gör, och oavsett hur bra man än tror att man gör det, så blir man aldrig helt godkänd första gången.

Jag håller tummarna inför nästa kontroll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar