torsdag 28 maj 2009

Utestängd från tvättstugan

Familjebostäder, min bovärd, skojade inte när de sa att tvättiderna man bokat, skulle följas minutiöst och med största allvar. Har man tvättid mellan 19-22 så har man tvättid mellan 19-22 - och inte en minut innan eller efter.

Råkar man komma för tidigt kan man inte öppna tvättstugan med sin bokningsnyckel och detsamma gäller ifall man kommer för sent. Och detta fick jag erfara igår kväll. Jag hade tvättid 19-22 och jag råkade gå ner några minuter efter 22. Anledningen till min nonchalanta tidsuppfattning var helt enkelt för att jag ansåg att det ej skulle spela någon större roll då den tvättid jag hade bokat ändå var den sista för dagen.

Men. Efter 22.00 kan man inte tvätta mer.

Jag upprepar. Efter 22.00 kan man inte tvätta mer. Hela tvättstugan stängs ner och strömmen går tillbaka till elverket. Nej, man kan inte ens ta sig in. Hela öppningsproceduren sker elektriskt och du kan endast öppna med din bokningsnyckel - som faktiskt ser ut som en liten magnetisk blå knapp.

Där stod jag. Klockan 22.10 och bara stirrade på dörren. På skylten bredvid står det "Efter 22.00 blir tvättstugan strömlös. Ingen tvättid under natten." Fröken L:s och mina nytvättade kläder var instängda i de väldesignade tvättmaskinerna. Torktumlaren hade slutat sjunga och torkskåpet hade hamnat i en total koma. Det var läskigt samtidigt som det var lustigt. Jag var utestängd från tvättstugan.

"Så vad göra?" tänkte jag med min McGyver-hjärna och började funderade på eventuella lösningar innehållande nyckelringar och säkerhetsnålar.
"Ingenting..." svarade mitt förnuft.
"Boka tvättid imorgon bitti!" skrek min reptilhjärna.
"Men då blir det ju ingen sovmorgooooon!" ropade 12-åringen i mig.
"Vill du ha dina kläder eller inte?!" förklarade tråkmånsen i mig.
"Boka tvättiden 07-10 om den är ledig." sa jag högt för mig själv samtidigt som jag insåg att jag var själv i källaren där tvättstugan är belägen. Fröken L hade inte bemödat sig att följa med mig ner då hon var upptagen med annat i hemmet.
"Voilà! Tvättiden är ju ledig, you son of a bitch!" skrek glädjefnatten i mig när han väl insåg att den tvättiden var ledig. Kläderna skulle trots allt inte konfiskeras av någon okänd aktör, tack och lov.

Idag har jag annars rätt mycket på schemat som måste utföras. De värsta uppdragen är slutförda. Jag har hämtat tvätten och jag har tvättat lakanen (ja, lika bra att tvätta när jag ändå har tvättid, även om det är tidigt på morgonen!), jag har dammsugit och moppat färdigt hela lägenheten. Det enda som återstår nu är att jag bakar etthundratjugoåtta (avrundat uppåt förstås) och en halv kladdkakemuffins till fröken L och hennes kära kollegor på hennes jobb då hon lovat att bjuda dem på mina väldoftande och välsmakande kladdkakemuffins...

Sen så återstår ett par andra småuppdrag. Men dessa orkar jag ej redogöra för då jag måste ta itu med annat. Ha en fortsatt trevlig dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar