torsdag 21 maj 2009

Pizza-Sverige till EU-parlamentet?

Runt om i olika delar av Göteborg kan man nu inför EU-valet se en mängd olika politiska affischer som försöker vinna röster. Vissa av dem är bra, vissa är mindre bra... och vissa är rent av katastrofala. Eftersom Göteborg länge har varit en sorts arbetarnas tillhåll på grund av dess uppenbara arbetarhistoria, så är det heller ingen större överraskning att de socialdemokratiska krafterna har slagit sina starka rötter här.

Om jag själv skulle placera mig någonstans i den politiska barometern (eller ska vi säga politiska vågen?) så skulle jag nog placera mig en ganska bra bit till vänster åt socialdemokraternas sida. Men eftersom det på senare tid har blivit allt svårare att se vad som egentligen är höger eller vänster i den svenska politiska arenan har jag funnit det allt svårare att identifiera mig med något av de etablerade partierna i landet. Därför finner jag Piratpartiet som ett bra alternativ då de tar upp och faktiskt bryr sig om frågor som frihet, demokrati och integritet. Dessutom finns det inte lika mycket bullshit i Piratpartiet som det gör i de andra partierna.

Och när vi nu ändå talar om bullshit, så måste jag bara ta upp denna idiotiska och en aning smaklösa affisch. Bilden är tagen av mig själv på väg hem från jobbet. På bilden syns Evin Cetin, en ung, duktig och smart tjej som ställer upp i valet som socialdemokrat med en klar förhoppning om att komma in i valet och påverka Sveriges roll i EU. Inget fel med det förstås. Det verkar vara en bra kandidat och hon verkar veta vad hon sysslar med.


Det som jag däremot stör mig på är hela konceptet med affischen... "pizza-Sverige" - och så en fet bild på en tjej med rötter från Mellanöstern. Visst, tanken och avsikten är säkert jättegod - men måste de säga "pizza-Sverige"? Det är ju så inihelvetesjäkla puckat så att jag blir förbannad och får ont i magen som en PMS-drabbad romerskatolsk nunna. Om man inte vet vem Evin Cetin är och hennes bakgrund så drar man ju direkt kopplingen "INVANDRARE = PIZZABAGARE".

Jovisst, jag vet att jag avsiktligt misstolkar det lite - eller kanske så överreagerar jag bara - men jag finner det hela så förbannat korkat. Varför var hon tvungen att köra med pizza-stuket?

Jodå, jag har läst en del artiklar om just denna affisch och jag vet att man kan se det hela från flera olika perspektiv. T.ex. kan man ju se det från perspektivet att innan Sverige tog emot invandrare från icke-europeiska länder så hade de inte den älskvärda pizzan eller kebabrullen - och inte heller fanns där många sushi-barer eller kina-/thairestauranger. Invandringen till Sverige har absolut gynnat landets matkultur och berikat oss på en mängd olika sätt. Det instämmer jag helt med.

Cetin förklarar det hela ganska bra på sin hemsida där hon bl.a. säger "Jag tror på det europeiska samarbetet, men jag hatar trångsynt nationalism som stänger ut människor från arbetsmarknaden och gör att välutbildade personer får arbeta som pizzabagare och taxichaufförer."

Och när man vet detta så får man en viss förståelse varför hon har valt att kampanja på detta vis. Men ändå... Komigen, liksom...

Jag slår vad om att de sega, sura och skräniga sverigedemokraterna sitter i sina små källarlokaler och skrattar åt hela affischen medan etniska svenskar och svenskar med utländsk bakgrund blir förundrade över hur något med så goda avsikter kan smaka så bittert av någon mystisk anledning...

2 kommentarer:

  1. Evin Cetin borde studera klart först och ta
    sin jur.kand och skaffa sig mer erfarenhet
    tills nästa EU val om 5 år.
    Nu är hon för ung och grön.

    SvaraRadera
  2. Ifall Cetin är lämplig som EU-ledamot eller ej, det låter jag förbli osagt då jag inte är tillräckligt påläst om henne.

    Men visst kan man tycka att hon är väldigt ung för att ta sig an en sådan stor uppgift. Men å andra sidan så kan EU må bra av lite ungt friskt blod i parlamentet.

    SvaraRadera