fredag 23 januari 2009

Bloggare - Ett godismärke?

En sak som jag alltid blir så jäkla trött på att höra är när olika medier använder uttrycket "Bloggvärlden". Vadå? Är alla bloggare i en och samma bransch? Är bloggarna organiserade och samlade i en sort fackförening? Samlas Sveriges bloggare fyra gånger om året i Göteborg i något konferensrum för att snacka skit och äta äckliga kakor tillsammans med ljummet kaffe?

Jag blir också förbannad - eller snarare förvirrad - över att man nu i vissa program eller nyhetsinslag (typ morgonnyheterna med TV4) bjuder in någon självgod bloggare för att höra vad denne har att säga om saken.

---

"Hej Annika Andersson, du är bloggare för den populära bloggen 'ANNIKAS SJÄLVGODA TANKEHÖRNA', vad tycker du om det senaste lagförslaget som förbjuder EU-konstitutionella momshöjningar av svensk näringslivsindustri?"

"Uhm... Jag tycker det är... sjukt fel."

"Okej, då går vi över till dig, Moa Zetterlund, VD för Svensk Näringsliv, vad tycker du om detta lagförslag som regeringen lägger fram?"

"Jag tycker den är bra och att den kan tillföra en extra stark tillväxt för den svenska näringslivindustrin. Momshöjningen ger oss en bättre kontroll på varuinflödet samt en starkare överblick på de utkommande samt inkommande varorna."

"Annika, vad säger du om detta?"

"Uhm..."

---

När blev bloggare ett yrke? Har jag missat något?

Jag kommer aldrig att erkänna bloggandet som ett yrke. För mig kommer det alltid att vara ett instrument för tyckande och åsikter. Det är ett demokratiskt och fritt forum för alla, men inte ett yrke!

Skulle jag någonsin bli inbjuden i ett sådant program där de vill veta mina åsikter, så skulle jag ställa upp som lärare eller skolutvecklare - men fan aldrig som bloggare, inte ens om de betalade mig för att närvara.

Bara titeln "bloggare" låter ju helt oseriöst. Bloggare... låter som ett sorts halväckligt godismärke som inte ens hungriga, feta, femåriga snorungar skulle tänka sig äta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar