tisdag 13 januari 2009

Börje och Börshajen - de fackliga representanterna

Idag fick vi besök av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. En representant för vardera fackförening hade gjort sig besväret att ta sig hela vägen till en av universitetets många föreläsningssalar för att vägleda och hjälpa förvirrade lärarstudenter som troligen hade en mängd med bra fackliga frågor att ställa.

Tyvärr var der bara... tre studenter (av 28) som hade bemödat sig att närvara på föreläsningen - jag var en av de tre.

Hela situationen var oerhört lustig. Jag steg sist in i klassrummet och fick se kursledaren stå där tillsammans med de två fackliga representanterna. En bit ifrån dem satt de två ensamma studenterna och kikade ner i sina anteckningsblock samtidigt som de försökte samtala lite om morgondagens seminarium.

"Jaha... Ser ut som om där inte kommer några fler!" utropade kursledaren S. och stängde igen dörren med ett pinsamt leende.

"Jag brukar säga att ju längre in i kursen vi går, desto bättre föreläsare brukar vi ha!" försökte han säga för att på något sätt trösta de två stackars gästerna.

"Tyvärr... är det ju inte alla studenter som inser det... Haha... Jaja, nu måste jag iväg för jag har blivit dubbelbokad någon annanstans! Hej då!"

S. for ut genom dörren. Dörren stängs. Tystnad.

"Jaha... Jag har ju en väldigt frän PowerPoint-presentation som jag förberett här som vi kan kika på igenom lite fort." säger Lärarförbundets representant - jag kallar honom Börje för att han ser ut som en Börje - och försöker låtsas som om det inte alls är pinsamt att enbart 3 studenter av 28 har valt att närvara på föreläsningen.

Och så fick vi plåga oss igenom en halvtimmes snack om Lärarförbundets historia och traditioner, deras internationella samarbeten och vad fackföreningen egentligen gör. För att sammanfatta det hela:

Lärarförbundet jobbar för alla lärare, pedagoger och skolledare som är verksamma inom skolans värld. Lärarförbundet vill förstås hålla lönerna jämnt höga och att arbetsvillkoren för lärarna ständigt skall förbättras.

Därefter var det dags för LR:s representant. Jag har valt att kalla honom Börshajen. Varför? Jo, han såg helt enkelt ut som en 80-talets börshaj. Med gråa finbyxor - som låg högt upp på magen - och en instoppad blå rutig skjorta, bakåtslickat hår och kraftigt ansiktsdrag, började han rabbla igenom allt som LR gjorde. Jag fick snabbt intrycket att LR stod för de mer stränga och "kontroversiella" förslagen.

LR tycker t.ex. att ALLA som undervisar i skolorna MÅSTE ha behörighet (dvs. att man genomgått en lärarutbildning). LR kräver högre lön för lärarna och en särskild lärarlegitimation. Det ska införas betyg redan vid årskurs 7 och där ska vara fler betygsteg.

Börshajen blev vid ett flertal tillfällen avbruten av Börje. Jag tror han blev rätt irriterad av det, men att han inte visade det. Många gånger så var Börje tvungen att flika in med någon anekdot eller fakta ("... faktiskt så är 94 % av alla lärare i Karlstad behöriga..." eller "Kollektivavtalen som vi får igenom är oerhört viktiga för nästkommande lärare..."). På grund av detta hann Börshajen aldrig gå igenom LR:s historia, bakgrund eller traditioner.

Till slut så var de båda färdiga och de kunde andas ut. Alla frågor (av oss tre flitiga studenter) hade besvarats och det mesta var avklarat. Då blev det så där pinsamt igen som det blev i början av föreläsningen.

Tystnad.

"Jaaahaaa...." harklade Börje och Börshajen ur sig samtidigt... "Då var det slut för idag. Tack för att ni kom."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar