måndag 19 januari 2009

Det ser ändå ganska ljust ut...

Idag har jag suttit en del framför datorn imina goa mysbyxor, oduschad och ofräsch. Det gör inget. Man kan se ut så här och bete på detta vis när man är hemma hos mamsen och pappsen. Det är nästan det som är halva glädjen med att åka hem till hemtrakterna - att bli ett barn igen. Man får maten serverad, mamsen fixar tvätten, man kan sova ut länge och väl i sin gamla säng och sitta uppe och spela dataspel.

Givetvis har jag varit lite mer produktiv än så, även om jag i vissa enstaka fall har betett mig så som jag beskrev i ovanstående stycke. Nej, jag har faktiskt kikat runt på nätet efter lediga lärartjänster i landet och tagit temperaturen på den svenska skolarbetsmarknaden. Och som det ser ut nu, så känns det ändå ganska ljust.

Det finns jobb där ute och det finns lediga lärartjänster samt en stor mängd oannonserade korta vikarietjänster. Visserligen är det lite svårare för mig på grund av min ämneskombination (historia, religion och samhällskunskap - alltså SO i högstadiet). Hade jag varit språklärare, låt säga spanska och franska, så hade skolorna troligtvis knackat på hemma hos mig. Och hade jag varit NO/Ma-lärare så hade de väl sms-bombat mig med erbjudanden.

Ibland kan jag känna att jag har valt fel ämnen. Men så tänker jag efter och kommer på att de enda ämnen som faktiskt intresserar mig - och som jag har fallenhet för - är just SO-ämnena. En god vän till mig har en gång sagt:

Gör det du tycker om - och tyck om det du gör.

Jag tror faktiskt att allt ordnar sig. Tills vidare, så får jag tralla runt och ta sporadiska småjobb här varstans för att få ihop ekonomin. McDonalds är ett av de småjobb som jag har haft under en längre tid. McDonalds är enkelt, lättsamt och rätt så stimulerande på grund av alla de goda medarbetare man omges av.

Annars är siktet inställt på Göteborg. Så fort jag hittar något boende, spelar ingen roll vart eller vad, så drar jag dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar