torsdag 29 januari 2009

"Hej, får jag sparka din integritet i skrevet?"

Varje torsdag kväll, klockan 20.00-21.00, visas "Gränspoliserna i England" - en dokumentärserie där vi får se den brittiska gränspolisen arbeta. Vi får se när de stolt springer omkring och rotar i folks resväskor, ställer raka frågor och avgör folks liv och öden. Bra TV? Nja... Inte för min del. Jag tycker hela konceptet är skit. Förstår inte ens hur folk kan tycka att det är intressant.

Det som stör mig ännu mer är all den kränkning mot den mänskliga integriteten.

"Hej, du ska visst träffa en kvinna här i England. Har ni träffats tidigare? Har du haft någon sexuell kontakt med henne? Hur träffades ni?"

Och stackaren på den andra sidan måste svara eftersom han blir tilltalad av någon med uniform och finbyxor.

"Uhm... Jag har känt henne i fem månader via Internet. Vi tänkte träffas idag eftersom vi länge har pratat om det."

"Okej... Då vet jag det. Förresten, vi har tre kameramän här ifall du inte redan märkt det. Sen så får du gärna sära på benen så jag kan sparka dig hårt i skrevet och sno en kakbit av din personliga frihet."

Därefter får vi följa deras samtal ytterligare om en massa andra skitsaker samtidigt som en berättande röst i bakgrunden förklarar hela situationen ännu mer grundligt. Varför sänder de sen detta på internationell TV?!

Blir så trött på sånt här. Folk tar inte sin frihet eller integritet på allvar längre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar