lördag 10 januari 2009

Två lediga tjänster - i hela Sverige

Nästa vecka påbörjas min sista studievecka. Den blir full av tråkiga seminarier, långa diskussioner och ett antal föreläsningar om skolans värld, fackföreningarna och lite annat smått och gott. Grädden på moset blir när studenterna får hålla varsin redovisning om deras vision av "Framtidens skola".

Och slutligen kommer examinationsceremonin då pojkarna får klä upp sig i grandiösa kostymer och flickorna i vackra klänningar. Nån äldre herre eller dam lär väl hålla något välskrivet, tråkigt tal där denne pratar om det nobla yrket vi har, vilka viktiga samhällsuppgifter vi har framför oss och kanske avrundar det hela med någon svårbegriplig anekdot om kunskapens källa eller så. Alla applåderar, äter upp maten, samtalar och återgår senare till verkligheten.

Om en vecka går jag ut i arbetslivet...

Det är åtminstone det jag vill tro. Men verkligheten svider lite mer än så. För att omformulera allt bättre så kan man ju säga så här:

Om en vecka går jag ut i arbets---lösheten...


Jag kommer att tillhöra den ädla skaran av arbetslösa lärare/akademiker som strossar omkring som vilsna spöken på ständig jakt efter det efterlängtade jobbet vi utbildat oss till. Nej, jag söker ingen medömkan eller vill att ni ska tycka synd om mig. Jag vill istället att ni skrattar åt mig och pekar fingret. Jag har gjort det här valet och jag står för mitt val. Dessutom känns det bättre ifall samhället skrattar åt mig än att de tycker synd om mig. Varför ska man tycka synd om oss akademiker? Vi har ju för tusan valt att utbilda oss och vi har valt att läsa de ämnen/kurser som vi intresserat för - varför ska vårt val vara mer värt än något annat val...?

Bara för att göra verkligheten ännu saftigare så satt jag nu precis och kikade efter lediga lärartjänster runtom i landet. Totalt finns där just nu 106 lediga grundskolelärarjobb (AMS) - och endast 2 av dem passade min ämneskombination (historia, religion och samhällskunskap). Har skickat iväg ansökningar till de båda tjänsterna. Jag vet att chansen att jag kommer få de tjänsterna är ytterst små, men man måste ju chansa lite här i livet, inte sant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar