onsdag 28 januari 2009

McDonalds i Indien?


Det är mycket jobb just nu. McDonalds har ringt in mig varje dag och verkar behöva folk hela tiden. Bra för mig eftersom jag får många timmar vilket gör att min personliga finanskris dämpas betydligt.

Fröken L och jag snackar just nu också mycket om framtiden, om hur vi ska leva vårt liv, vilka jobb vi vill ha och vilka liv vi vill leva. Gårdagen är historia, nutiden är flyktig och framtiden är att greppa möjligheterna. Det känns spännande, men också lite läskigt då man inte vet vad som väntar längs hörnet.

Har fått flera oväntade besök från gamla elever till mig (som jag hade under mina praktikperioder). Flera av dem har blivit besvikna eller förvirrade då de alla frågar mig varför jag inte jobbar som lärare istället. Då har jag fått förklara att tiderna är tuffa och att det inte alltid finns tillgängliga tjänster för en nyexaminerad lärare. Och under tiden jag söker dessa tjänster blir man ju tvungen att försörja sig på ett eller annat vis.

En tanke slog mig häromdagen då jag jobbade: Hur gör Mcdonalds i Indien? De kan ju inte servera några nötköttburgare eftersom kon där är så pass helig? Har grubblat på det där ett tag, men mina funderingar besvarades fort med den ädla tekniken som Google har medfört!

I McDonalds Indien så serverar de ett betydligt större sortiment av vegetariska burgare och kyckling. Här är några intressanta utdrag:

Chicken Maharaja Mac
- Motsvarigheten till Big Mac. Chicken Maharaja Mac serveras med två grillade kycklinfiléer med lök, tomater, sallad ost och en starkt kryddad majonäsås.

McAlooTikki
- En smörgås med friterad potatiskaka, lök, kryddig sås, ärtor och tomatskiva.

Mer finns att läsa här. Den officiella McDonalds Indien-sajten hittar du här: http://www.mcdonaldsindia.com/main.html (Stor FLASH-sida)

1 kommentar: