måndag 2 februari 2009

Frilansande pedagogen - på uppdrag i verkligheten!



Ja, så kom det äntligen ett erbjudande till mig, den frilansande pedagogen, inflygande som en vilsen påfågel. Skönt det, eftersom jag hade börjat oroa mig för om jag verkligen var en frilansande pedagog och inte bara en arbetslös pedagog. Jag gillar det namnet... frilansande låter så mycket bättre och är inte lika deprimerande att konstatera än om man bara kallade sig arbetslös.

Nåväl. Idag ringde den gemensamma kommunala vikariepoolen och frågade ifall jag hade lust att rycka in i en skola. Själv blev jag väldigt förvånad då jag inte var beredd eftersom jag inte hade registrerat mig i poolen ännu och alla papper var inte riktigt ordnade. Men svåra tider kräver desperata åtgärder, som det heter.

"Hej, vill du jobba i S-skolan i S-förortenimorgon?" sa den sympatiska rösten på andra sidan luren. Jag kände en visst gnista av stress och ängslan i hennes fråga.

"Jo... Det låter bra!" svarade jag, utan att veta vad jag egentligen gav mig in på.

"Okej... Va bra! Jag ska bara skriva in dig här... Så där... Då börjar du klockan 8.3o imorgon och går till 16.0o. Tyvärr är det inte riktigt ditt område eftersom det rör sig om en helt annan åldersgrupp än den du är van vid."

"Jaså? Vad är det för skola? Hur gamla är barnen?"

"Jaaa, det är faktiskt en lågstadieskola. Du kommer att assistera den nuvarande läraren och du kommer att anta rollen som fritidspedagog. Barnen är runt 8 år gamla."

"Okeeeeeeej... det blir intressant." var det enda jag kunde krysta ur mig när jag hörde sanningen.

"Bra! Klockan 8.30 imorgon i S-skolan ute i S-förorten! Lycka till!"

Klick.

Jag har aldrig ens satt min fot i lågstadieskolan. Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att sätta min fot där. Barn i de lägre åldrarna skrämmer mig lite. Det är inte på grund av deras kroppsfysik eller ålder, att de snorar ner sig, skriker och agerar helt ohämmat. Det är snarare deras mentala mognadsnivå som skrämmer mig. Vi får se hur det går imorgon.

Det blir... intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar