tisdag 10 februari 2009

Si, por favor!

Idag har jag varit svensk- och spansklärare. Med noll kompetens i spanskan. De enda ord jag kan är:

Hola
Muerte
Tequila
Por favor
Si
Senorita
Senor
Diablo

Sen så kan jag inte mycket mer. Tack och lov hindrar inte det mig från att undervisa förvirrade elever i högstadiet i det ädla spanska språket. Dessutom har jag ju läst franska... och franskan har ju ändå likheter med spanskan. Så visst, kompetent är jag visserligen - lika kompetent som en sinnesförvirrad scientologisk barberare på väg till sin första Bar Mitzva i Polen.

Och svenskan gick ju ganska bra. Där fick jag niorna och vi pratade om grekisk litteraturhistoria. Tack och lov så är jag någorlunda väl bevandrad i den antikgrekiska mytologin och litteraturen.

Annars måste jag erkänna att det var oväntat uppfriskande att få stå inne i ett klassrum och förmedla ovärderlig kunskap till de kunskapstörstiga ungdomarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar