måndag 9 februari 2009

Vart är examensbeviset?

Jag väntar fortfarande på att få skicka in min ansökan om examensbeviset. Men ingen ansökan kan skickas förrän alla mina betyg har gått igenom. Jag har suttit de senaste veckorna och bara väntat som en desperat diplomat på att få godkänt på den sista kursen. Nu hade det gått över tre veckor, fortfarande inget betyg (varken godkänt eller underkänt) och jag började bli otålig.

Så därför for jag till universitetet. Väl där så drabbades jag av en lätt illamående känsla. Det slog mig ganska fort att jag var äckligt trött på universitetet och att behöva vandra omkring som en vilsen get bland de torra akademiska väggarna. Men samtidigt kände jag mig oerhört glad som hade klarat de senaste 4½ åren som behövs för att få en fjuttig lärarbehörighet. Nu var det över och nu var det bara att börja jobba.

Först gick jag till kurssekreteraren. Det tog ett tag att hitta hennes kontor eftersom hon nyligen har flyttat. När jag väl hittade kontoret var hon inte inne. Ack och ve. Då bestämde jag mig för att gå till studievägledaren och prata med henne om min situation. Även det tog sin lilla tid eftersom där finns ett 30-tal olika studievägledare och varje studievägledare har sin lilla avdelning att sköta om.

Väl framme hänvisade hon mig tillbaka till kurssekreteraren. Jag gick tillbaka dit jag kom ifrån och då var hon inne. Efter att ha presenterat mig och berättat om min situation skickades jag iväg till kursledaren.

Skäggig och trött satt han, kursledaren, inne i sitt kontor och knappade på sin dator som en ivrig hackspetta.

"Hej! Du har fått godkänt på kursen, men det fattas en mindre komplettering i religionsdidaktiken." utropade han när jag hade satt mig ner i hans trånga kontor. "När det är färdigt, då kan jag ge dig godkänt och då är du helt klar!" fortsatte han och letade runt i sina papper.

Jag knallade iväg till den estetisk-filosofiskaavdelningen och letar upp W - mannen som nu håller i mitt öde som en hungrig katt håller en stinkande råtta.

"Hej... Jaaaa... Just det... Du skrev en bra och väl sammanfattande uppsats - men det fattades någon bit." sa W långsamt och kastar fram min slitna uppsats. Jag hade glömt bort den helt.

"Så... Det enda du behöver göra är att skriva till lite grejer... Jag vill t.ex. att du hänvisar ditt arbetsområde bättre till den nationella kursplanen och att du förklarar lite mer kring hur du tänkt dig med det... Annars är det en bra uppsats och du lyfter fram flera relevanta observationer." förklarade han.

Jag nickade och låtsades bry mig. Det enda jag hörde var "Fuck you, du är kvar här ett tag till. Det är en bra uppsats, men jag vill att du skriver till lite till. Varför? Jo, för att--- FUCK YOU!"

Argh... Jag ska fan skriva klart den här kompletteringen på rekordtid och lämna in den redan idag. Vill inte ha något mer som hänger över min sinnesslöa moln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar