söndag 22 februari 2009

Ord vi sällan använder (Del II)

Har ni tänkt på att man väldigt sällan använder ordet adjö...?

Jag förstår varför man sällan använder det - där finns ju redan så många fler enkla och populärare alternativ.

Vi ses, hej då, ha det bra känns lättare och har ett bättre flyt. Dessutom verkar folk kolla lite konstigt på en ifall man råkar avfyra ordet adjö vid ett snabbt avsked. Men samtidigt vet jag att folk uppskattar när man slänger ut ett eller annat ovanligt ord. Det ger lite... extra krydda i vardagen, tror jag. Folk blir nog lite ställda när de hör ordet... Det känns som om man måste tänka efter lite.

"Adjö? Hm... Det där ordet kan jag, det finns i mitt ordförråd! Där är den! Oj... va mycket damm det var på det ordet...", måste hjärnan säga när den letar i det stora ordbiblioteket.

Adjö är inte bara ett vackert ord... det är också ett ganska sorgligt ord, tycker jag. Adjö känns så... definitivt - som om man aldrig mer ska ses.

"Adjö, min vän!"
"Adjö..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar