torsdag 18 november 2010

Fredagsslips och fredagsångest!

Imorgon är det fredag. Då betyder det två saker.

    1. Slipsen knuts och Frilansande pedagogen glider omkring på skolan och ser lite snyggare ut än de andra lärarna.

    2. Musiklektion med min klass, 4a.

Anledningen till att jag har på mig slips varje fredag är att jag själv har gjort det till en tradition. Men också att jag varje år får slipsar av min kära fröken L. Och eftersom vi lever i ett informellt land där slipsar endast används under särskilda högtider så tipsade fröken L mig om att jag borde göra mig lite "fredagsfin" och därmed ha på mig en slips varje fredag. Därmed får ju mina slipsar se lite solljus istället för att bara samla damm i garderoben. Dessutom hade fröken L själv en lärare som hade på sig slips varje fredag när hon gick i skolan.

Och visst har det börjat etablera sig nu. Mina fredagsslipsar är högst uppskattade hos både personal och elever - framförallt hos de äldre lärarna som tycker att jag är oerhört "festlig" som gör något sådant.

En av de äldre och mer erfarna lärarna hade detta att säga om mina fredagsslipsar häromdagen:

"Frilansande pedagogen, jag önskar att du hade din slips på dig idag!" ropade han på mig när vi sågs i personalrummet lite fort.
"Varför då?" undrade jag.
"Ja, då hade jag ju vetat att det var fredag!"

Så nu har det blivit lite av en tradition samtidigt som jag varje torsdag kväll är småstressad över att jag måste stryka ännu en skjorta och hitta ännu en matchande slips.

Den andra saken som återkommer varje fredag är att jag kommer ha ännu en djävulsk musiklektion. Jag är inte ett dugg estetiskt lagd och min musikaliska förmåga är lika stor som en toalettborstes. Jag har frågat efter lite tips och jag har klickat runt på nätet i hopp om att hitta något som kan hjälpa mig på vägen i musiklektionerna.

Men ack, nej. Sådan tur har jag inte. Därför har det blivit så att jag varje fredag måste freestyla och komma på något i sista minuten. Fröken L föreslog att jag skulle börja sjunga julsånger med dem hjälp av youtube...

Hm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar