lördag 20 november 2010

Min första lärarpersonalfest

Igår kväll var jag på min första lärarpersonalfest någonsin. Festen arrangerades av och för personalen i Squashskolan.

Jag kom dit ganska punktligt och steg in i den inhyrda lokalen där jag möttes av glada och festsugna människor. Människor som på den vardagliga dagtiden var lärare, ungdomsledare och skolpersonal förvandlades under denna kväll till supersociala, avslappnade och frisinnade partyprissar.

Visst var det lite stelt och nervöst i början hos samtliga deltagande och visst kändes det lite konstigt. Men detta förändrades i takt med att rusdryckerna sakta men säkert tog sitt naturliga grepp hos samtliga deltagande. Jag själv har gått över till den nykteristiska skaran (och denna skara tillhör jag i endast ett år som ett socialt och personligt experiment) vilket gjorde att jag lättare kunde uppleva och observera tillställningen.

I början av kvällen så visste jag inte riktigt vilka jag skulle mingla med så därför stod jag under de första 10 minuterna och bara slängde i mig salta pinnar, cashewnötter och andra tilltugg som bjöds samtidigt som jag låtsades vara helt oberörd av att inte ha någon att prata med riktigt. (Jag vet, det är tragikomiskt på många sätt och vis.) Efter ett tag slog det mig att det nästan kändes som att gå på någon sorts klassfest - en klassfest där majoriteten bestod av lärare.

När alla gäster hade anlänt så bjöds det på god mat, lite dricka och folk började lättare prata med varandra. Jag hamnade i samma sällskap som rektorn - hon som från början hade anställt mig. Och tro det eller ej, men det var faktiskt väldigt trevligt och underhållande. Det slog mig fort att detta var en väldigt erfaren, omtänksam och altruistisk människa som tog sitt yrke och jobb på stort allvar. Därefter blev det lite lekar, frågesport och senare på kvällen fick de som var sugna (eller tillräckligt onyktra) dansa eller bara mingla runt med sällskap av mörker och alkohol.

Jag tänker inte redogöra för det som senare skedde under festen, vad som sades eller vad som gjordes. Däremot vill jag säga att detta var en riktigt skön och trevlig personalfest som jag aldrig kommer att glömma.

Och man glömmer ju aldrig sin första.

(Kommentar till bilden: Nja... Så såg det ju inte riktigt ut!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar