torsdag 11 november 2010

Snö. Boll. Krig.


Dagens ord heter "snöbollskrig".

Snöbollskrig är precis vad det låter som. Det handlar om människor (oftast unga) som kramar ihop snö, formar dem som bollar och därefter kastar dem på varandra i den manér som de kallar "krig". Ett snöbollskrig kan te sig lustfyllt, det kan ske under glädjefyllda och underhållande omständigheter, eller så kan det te sig under kaosartade omständigheter.

I skolans värld så sker det nästan alltid under kaosartade omständigheter. Eleverna skojar och har kul ena stunden men av erfarenhet så har jag sett att det alltid, alltid, alltid slutar med att någon såras, är ledsen eller gråter.

Hela min dag har gått åt till att skälla på eleverna, skrika på dem för att de missköter sig och rycka undan bråkande elever.

Egentligen så brukar jag inte bry mig ifall de kastar snöbollar på varandra. Min motivering lyder så här: Barn är barn.

Och barn gillar att kasta snöbollar på varandra. Barn gillar snö och barn gillar att jaga varandra. Barn gillar också att testa gränser - både på vuxna och på varandra. Sen så får vi inte glömma bort att det faktiskt är kul att kasta snöbollar på varandra.

Så alla ni vuxna som brukar skrika på barn och ungdomar för att de kasta snöbollar. Försök att minnas tillbaka till den tid då ni själva var barn. Den tid då ni själva gjorde det för nöjets skull, den tid då det var roligt att bli jagad av kompisarna och den tid då ni själva ville testa gränser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar