söndag 7 november 2010

Sista dagen av höstlovet...

Så var sista dagen kommen för höstlovet. Imorgon så kallar skolorna in eleverna och klassrummen skall åter igen sjuda av pedagogisk aktivitet!

Men ack! Jag som vikarie för årskurs 4 känner en viss ångest och oro inför de stundande NO-lektioner som skall äga rum.

Problemet kallas att "kvacka". Att "kvacka" är ett begrepp som myntats av vikarierande lärare ute i skolorna. När en lärare tvingas "kvacka" så innebär det alltså att man undervisar i ämnen som man varken har behörighet, kunskap eller erfarenhet inom. Jag har fått kvacka mycket i mina dagar. Många gånger har jag fått rycka in i olika språklektioner (tyska, franska, spanska), jag har fått hålla i komplicerade NO-lektioner och jag har tvingats undervisa elever i matematik. Jag har pratat med flera vikarierande (för det är oftast vikarierande lärare som tvingas kvacka) om fenomenet och de alla känner samma ångest och oro som jag gör.

Imorgon är det tänkt att vi ska börja arbeta med lite kemi i NO-lektionerna och eleverna verkade väldigt nyfikna och glada på detta arbetsområde. Så ikväll måste jag börja läsa på lite mer om kemi, uppdatera och studera så att jag vet (någorlunda) om det som ska läras ut.

Jag har aldrig tyckt synd om mig själv för att jag ibland tvingas kvacka. Det är något som hör till jobbet som vikarierande lärare. Nej, jag tycker faktiskt mer synd om eleverna som tvingas ha en kvackande lärare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar