tisdag 2 november 2010

Workshops... Urk.

Så var studiedagarna ÄNTLIGEN över.

Jag måste säga att det verkligen är en lättnad att det är över eftersom jag faktiskt tyckte att det hela kändes tämligen... meningslöst.

I måndags var vi på Pedagogen i Göteborg och hade en massa föreläsningar och "workshops". Innan jag går vidare så vill jag först tillägga att det här med att kalla evenemang och föreläsningar för "workshops" irriterar mig så innerligt eftersom det är ett ganska luddigt och otydligt begrepp. För mig har workshops alltid varit något som är av praktisk natur och därför borde dessa vara lite mer "aktiva" föreläsningar där man får konkreta tips och idéer. Och oftast råder det väl "drop'in"-status på workshops så att man kan komma och gå lite som man vill. Eller har jag fel?

Så därför säger jag nej. Dessa studiedagar - som har pågått i två dagar - var helt vanliga studiedagar med kortare föreläsningar och mindre diskussioner. Jag fann hela evenemanget tämligen trevligt och inspirerande. Att jag sedan var tvungen att återuppleva studiedagen idag på tisdagen kändes väldigt överflödigt. Det var ju exakt samma föreläsare som kom och de sa (i stort sett) exakt samma saker och vi kom fram till exakt samma saker och det användes exakt samma argument till att föra exakt samma budskap som det gjordes igår.

Höjdpunkten på studiedagarna borde ju ha varit dessa tre härliga och trevliga indiska pedagoger som flugit hela vägen hit till det kalla norr för att lära svenska och bittra lärare hur man använder berättelser i undervisningen.

Visst hade de flera bra saker att säga. Och visst verkade de väldigt kunniga och erfarna på sitt område. Men... De hade inget nytt att säga, tyckte jag. Deras skolpolitik och skolmiljö skiljer ju sig avsevärt (eller?) från vår egen. Dessutom så tyckte jag att det mesta av det som sades var mer inriktat mot de mindre barnen.

Missförstå mig inte. Studiedagar är bra och de är nödvändiga för att hålla verksamma lärare uppdaterade om det som händer i pedagogikens värld. De fungerar även som väckarklocka för lärare som (omedvetet) fastnar i rutinarbete, undervisar på samma sätt som de alltid gjort eller lärare som helt enkelt inte ser längre bort än där näsan slutar.

Men jag avskyr när det slängs bort pengar och resurser på saker och ting som inte ger något. Studiedagar ska ge något. Studiedagar ska ge inspiration. Studiedagar ska göra läraren lite bättre och kanske utveckla läraren ytterligare.

Slutsats. De här två studiedagarna var bra. Men de var inte så bra som de borde har varit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar