söndag 14 november 2010

Mer planering = Mindre stress

Ännu en vecka avklarad. Och ännu en ny vecka står och väntar runt hörnet. Det har varit rätt mycket att göra i helgen då min käre morbror gifte sig och vi i familjen hjälpte till med förberedelsearbetet på självaste festen och lokalen där festen ägde rum. Så någon efterlängtad vila har jag knappt fått.

Nu sitter jag här på söndagskvällen och planerar lite inför morgondagen och inför den kommande veckan. En sak som fått mig att bli betydligt lugnare och mindre ängslig är ifall jag har hunnit planera inför morgondagens lektioner. Jag försöker alltid att planera på skolan när jag väl är där och jag försöker oftast inte ta med mig jobbet hem.

Men måndagslektionerna brukar jag alltid vara dålig på att planera eftersom man på fredagarna längtar bort från jobbet och därför väljer att skjuta upp det till söndagen. Visserligen är det inte så hemskt mycket att planera och förbereda då jag redan har gjort det mesta under gångna veckan, men det känns ändå skönt när jag har fixat och ordnat med morgondagens lektioner.

Jag läste också nyligen om Mona Sahlins inte så oväntade avhopp som partiledare för socialdemokraterna. Det känns rätt okej, faktiskt, då det socialdemokratiska partiet behöver röras om lite och därmed börja tänka igenom sitt politiska innehåll och ideologi. Felet med socialdemokratin i Sverige (och övriga Europa), tror jag, är att alltför många socialdemokrater på senare tid har försökt bli mer "höger" i sin ideologi.

Så nu får vi hoppas att vi får oss en riktigt röd och socialdemokratisk ny ledare för partiet. Socialdemokraterna är ett rött arbetarparti. Och ett rött arbetarparti skall det åter igen bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar