söndag 29 mars 2009

The Big Mac Deal: Hamburgertaxi

Den sista stadsbussen i Karlstad går klockan 03.00 på helgerna. Oftast när jag jobbar helg och nätter brukar jag få gå hem från jobbet till Kronoparken där jag bor ifall det inte finns någon på jobbet som kan skjutsa mig hem. Annars tar det ungefär 1 timma och en kvart att promenera hem.

Och varje gång när jag knallar hemåt brukar jag alltid slänga diverse förbannelser på Karlstads buss och varför den går så dåligt. Sedan förbannar jag jobbet för att de schemalagt mig så sent och därefter slänger jag en och annan elak tanke på världen och min livssituation.

Men jag har löst allt detta nu. Lösningen heter... Hamburgertaxi.

För ungefär en månad sedan fick jag kontakt med en trevlig taxichaufför. Big Mac kallar jag honom (vilket är ett ganska passande namn med tanke på situationen som jag tänker redogöra för). Big Mac var på väg att ta sig hemåt och jag hade jobbat natt och var ordentligt trött. Att jag sedan var tvungen att promenera hem gjorde mig ännu tröttare. Så för att spara på en massa tid och energi valde jag att ta en taxi hemåt - vilket jag sällan gör eftersom jag inte vill slösa en massa pengar i onödan.

Jag visste att de flesta (vita) taxibilar tar ca 150 spänn för en snabb rutt till Kronoparken men jag tänkte pruta ner till 100. Skulle jag inte få en taxi för 100 spänn så skulle jag ändå gå hem, hade jag sagt till mig själv. Man måste ju vara lite ekonomisk i dessa svåra tider.

Det var då jag stötte på Big Mac. Han gick med på 100 spänn till K-parken. När jag väl satt i taxin så berättade jag lite kort om min situation. Om jobbet, om de jobbiga promenaderna hemåt och om alla de hamburgare som vi måste slänga ifall de inte säljs. Jobbar man natt brukar man - men egentligen får man inte - ta hem en bunt hamburgare.

Jag som är en före detta fattig student - numera bara fattig - brukar alltid ta mig hem en påse för att livnära mig på denna onyttiga kost under en begränsad tid. Big Mac tyckte det lät intressant och han berättade för mig att han älskade hamburgarna på Donken. Och då kom vi fram till en överenskommelse: The Big Mac Deal.


Jag skulle få åka gratis på helgnätterna till K-parken om jag bjöd honom på hamburgare. Han skulle få äta sig tjock och mätt och jag skulle kunna ta mig hemåt på endast 10 minuter.

Så idag kom jag hem redan vid 04-tiden istället för 05.15 som vanligtvis är fallet. Allt tack vare The Big Mac Deal - och det är banne mig en riktigt bra deal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar