torsdag 26 mars 2009

Min nya passion

Jag har hittat ett nytt intresse - eller snarare passion: Talböcker.

Allt man behöver göra är att lägga in den önskade talboken i mobiltelefonen eller mp3-spelaren och därefter är det bara att börja lyssna. Det är ett perfekt tidsfördriv och det är fantastiskt skönt att bara låta sig hänföras av berättelsen när någon annan läser. Ja, det är nästan som att man läser själv... men ändå inte.

Dessutom är det mycket bättre att lyssna på en talbok än det är att lyssna på musik som jag har gjort så länge nu. Visst, det kan vara gött med musik i öronen när man promenerar i stan. Jag tycker att det känns som om jag har ett aktivt soundtrack i mitt liv vilket gör min gångstil en aning mer livlig eller musikalisk. Men en talbok gör att man lättare (och snabbare) kan läsa alla de där böckerna som man så länge har velat läsa. Man behöver inte längre sitta i någon bekväm soffa eller i toaletten (japp, jag erkänner, jag brukar läsa i toan). Nu kan man ju läsa överallt!


Jag har precis "läst ut" (eller säger man lyssnat klart?) min första talbok, I Am Legend, och det tog mig enbart två dagar! I Am Legend skrevs under 1950-talet av Richard Matheson och är en väldigt unik och speciell science fiction/skräck-roman som ganska nyligen filmatiserades med Will Smith i huvudrollen. För att vara från den tiden måste jag säga att boken ändå var väldigt gripande och överraskande tidlös. Är jag fjantig ifall jag säger att jag tyckte att boken var... "legendarisk"?

Om de där rika och snobbiga Hollywood-regissörerna enbart hade varit boken någorlunda trogen så är jag fullt övertygad om att filmen hade varit så mycket bättre och hade säkert blivit en otrolig succé.


Hmm... Vad ska jag läsa/lyssna på härnäst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar