lördag 11 april 2009

En låååång långfredag

Idag, på långfredagen, gick Jesus mot sin död för att betala för människornas skuld. Trots att jag inte är vidare kristen eller ens religiös, så finner jag religiösa personer, händelser och ritualer som oerhört intressanta. Religion är underhållande och religion är på något vis så där härligt mänskligt naivt beteende som enbart kan uppstå hos smarta och korkade människor.

Den här fredagen har sannerligen varit lång. Inte för att jag har ägnat en längre tanke eller reflektion över Jesus hårda kval. Nej, den har varit lång för att jag och Fröken L har stått och slitit i mitt smutsiga kök hela dagen. Vi fick lida för mina ohygieniska och icke-sanitära synder som jag har (o)medvetet har bedrivit i över 4 år i samma lägenhet. Jag visste att jag hade det smutsigt... men så häääär smutsigt? Ack och ve, så lättvindigt min uppfattning om sanitärt uppehållande har varit. Jag skäms. Och Fröken L får lida för mina synder.

Å andra sidan är halva det tunga arbetet nu över när köket äntligen är avklarat. Det som nu återstår är att jag moppar och dammsuger lägenheten ett antal gånger, att jag krigar klart i badrummet och att jag ger mina fönster några intima smekningar med disktrasan och fönsterputsmedlet.

Belöningen var dock inte alltför långt distanserad från oss ty vi bestämde oss för att käka hos den lokala nyöppnade iranska (eller är det kurdiska?) kebabrestaurangen här i närområdet. Det bjöds på nygrillade shiskebabspett och kycklingspett blandat med en stor förtjusning av nybakade vedugnsbröd. Mums.

Nu är vi helt utslitna och trötta (åtminstone jag då jag har gjort det mesta av arbetet). Dags att stämpla ut. Glad påsk på er alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar