söndag 26 april 2009

Flyttat och klart!

Så dääääääär, är de två första orden jag vill inleda detta inlägg med. För det är faktiskt så jag känner mig. "Så dääär", utropade den frilansande pedagogen och skakade av sina två händer med en lätt symbolisk klappning för att visa att han var färdig med den föregående sysslan.

Ojoj, det har varit en hektiskt och härlig helg. I fredags kväll kom farsan och co med sitt ideellt arbetande flyttfirma - även känd som min syster och hårt arbetande morbror. På ungefär 1½ timme fick vi ner alla mina flyttkartonger till släpkärran. Därefter var det bara raka vägen ner till Göteborg. Tyvärr drabbades jag av ett mindre hjärnsläpp vilket resulterade i att jag tog riksväg 26 - en lååååång väg ner till Göteborg på drygt 3½ timmes bilkörning.

Vi anlände till Göteborg klockan 02.10. Därefter hämtade vi fröken L som var ordentligt disorienterad när jag ringde och väckte henne från sin dyrbara skönhetssömn. Fröken L fick snabbt anställning i den ideellt arbetande flyttfirman och hoppade med i bilen som sedan körde oss vidare till mitt nya bostadsområde Bergsjön.

Efter drygt en halvtimmas vilsen körning i Göteborgs fruktansvärda förorter så anlände vi till slut utanför min nya tomma lägenhet. Nu var det bara att vi skulle flytta upp alla tunga lådor. Ingen big deal, säger de på McDonalds. Men nu visade det sig så att lägenheten låg på tredje våningen (högst upp) och ingen hiss fanns tillgänglig så det var bara att vi påbörjade det slitsamma arbetet vi hade framför oss.

Klockan 04.15 var allting färdigt. Med ett tunt täcke under mig fick jag sova min första natt i Göteborg. Och den var hemsk. Jag tror jag sov djupt i drygt 2-3 timmar och därefter stack solens starka strålar i mina ögon som ett argt bergstroll sticker sitt spö i sina stinkande skor.

Farsan och co tvingade upp oss vid 9-tiden och därefter satt vi på bilen igen, den här gången mot möblernas paradis - även känd som Ikea. Efter att ha bränt ett antal tusenlappar så var det bara att bära in alla förpackningar, möbler och varor till den nya lägenheten - som fortfarande låg på tredje våningen.

Vid 16-tiden drog den ideella familjeflyttfirman iväg hem och kvar fanns jag och fröken L i den tomma lägenheten full med kartonger och nya möbler som vi skulle lappa ihop själva med stor förjusning. Hela kvällen och en lång bit in på natten packade vi upp och gjorde i ordning. Jag själv försökte leka Martin Timell och montera ihop den nyköpta soffan, tv-bordet och tv-hyllan. Vi gick och la oss trötta som utslitna jordgubbsplockare.

Så nu sitter jag i Karlstad igen och jag lär vara här i två veckor till. Det enda jag har kvar i min gamla lägenhet är min bärbara dator, snabbnudlar och min gamla säng (som jag ska försöka få sålt så fort som möjligt!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar