torsdag 2 april 2009

Ipred-lagen och jag

Medan en stor del av Sveriges befolkning just nu skriker och gapar om den nya Ipred-lagen så sätter jag mina tankar och energi på helt andra saker. Visst har jag åsikter om den nya lagen och visst kan jag delge mina synpunkter om det hela. Dock får det bli väldigt kortfattat eftersom jag inte orkar skriva ett alltför långt inlägg idag eftersom jag har jobbat hela dagen och min kropp känns som överbliven spansk spagetti.

Ipred-lagen innebär i korta drag att skiv- och filmbolagen kan begära ut information om särskilda abonnenter som de misstänker vara delaktiga i fildelning. Med denna information kan de då ställa personen i fråga inför domstol och denne kan då bli tvungen att betala en hiskelig skadesumma för ens fruktansvärda fildelningshandlingar. Uschiamej, säger nu den större delen av folket med Piratpartiet i spetsen.

Jag förstår hela skiv- och filmbolagens frustration inför den hejdlösa och globala fildelningen som inte har några som helst nationella eller internationella gränser då de går miste om ofantliga summor av pengar. Dessutom förstår jag många av de "liberaler" som är för fildelning och som menar att detta är en stor bitchslap mot rättssäkerheten och andra integritetsfrågor. Anledningen till att Ipred-lagen kan uppfattas som ett hot mot rättssäkerheten är helt enkelt så att skiv- och filmbolagen kan agera poliser och kräva uppgifter om enskilda individer.

Det är som om jag skulle kunna kräva uppgifter om min grannes internetvanor ifall jag misstänker honom för att vara en stor entusiast av dansbandsmusik och därför fildelar han mängder av denna musik. Egentligen är det ju polisens jobb och ansvar att sköta den här biten men nu kan alltså vanliga snubbar i kostym och bakåtslickat hår på något kontor i Jönköpings centrum börja leka FBI-agenter och jaga en mängd misstänksamma fildelare i landet.

Om jag var tvungen att sympatisera för någon av sidorna så skulle jag nog ställa mig på "liberalernas" eller fildelarnas sida - tills lagen har formulerats om eller tills man har hittat en bättre lösning för problemet med den ofantliga fildelningen.

Sedan så får vi inte glömma att tekniken och Internet har mycket kvar att utvecklas samt att det inte lär stanna i utvecklingen någonsin. Ipred-lagen kanske motarbetar fildelningen en aning. Men jag är fullt övertygad om att där snart kommer nya sätt och ny teknik som antingen förändrar fildelningen eller förbättrar den.

If you cant beat them... join them.



Oj... Det blev ett långt sidospår. Hursomhelst så tänkte jag berätta om andra intressanta saker. Bland annat har jag fått tid för ännu en lägenhetsvisning i Göteborg och jag har blivit inkallad för en andra intervju för ett jobb jag sökte för flera veckor sedan.

Och just det ja... Jag vågar dessutom påstå att våren äntligen är här. Ett klart tecken på detta är Fröken L som snyftar och kliar sig runt ögonen på grund av den årliga och outhärdliga pollenallergin. Stackars henne och alla de människor som lider av denna fruktansvärda allergi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar