måndag 6 april 2009

I Göteborg igen...

Så var man i Göteborg igen. Hemma hos en gammal polare, Bagge, som jag läste på gymnasiet ihop för många år sedan. Bagge pluggar på och glider omkring vid Chalmers universitet och läser till civilingenjör helt obekymrad över landets ekonomiska situation och jobbmöjligheter.

Jag sitter på min bärbara dator och surfar på ett öppet nätverk som kallas "Ipredia". För er som inte vet så kan jag informera er om att Ipredia är en sorts rörelse som startat i samband med Ipred-lagen. Det började med att en inflytelserik bloggare, Emma tror jag hon heter, bestämde sig för att protestera mot Ipred-lagen genom att öppna upp hela sitt nätverk för alla. Och genom att göra detta så kan man gå runt lagen och därmed kan man inte anklagas för illegal fildelning då nätverket blir offentligt och publikt. Jag instämmer med denna rörelse helt och jag hoppas att allt fler deltar i det. Ipred-lagen är verkligen en stor skrevspark mot rättsäkerheten och den individuella integriteten.

Nåväl... Anledningen till att jag befinner mig i Göteborg igen är för att jag ska gå på ännu en lägenhetsvisning och arbetsintervju. Den här gången ligger lägenheten på ett betydligt mindre eftertraktat område, Angered. Jag antar att det blir ett icke-attraktivt område när där bor alltför många bruna människor i en och samma plats.

För det är så det funkar i detta land (och i de flesta länder, antar jag) - oavsett vad som sägs. Ju fler bruna människor där bor i ett särskilt område, desto mindre eftertraktat är det. För mig kvittar det. Bara jag har någonstans att bo och tak över huvudet så är jag nöjd.

Vi håller tummarna inför imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar