torsdag 23 april 2009

Generationskriget... Humbug!

I den mediala och mediokra världen verkar det pågå någon vettlös diskussion som fått det fyndiga namnet "Generationskriget". Tyvärr är det inte så coolt eller spännande som det faktiskt låter. Kriget är snarare en debatt mellan två sidor som är ordentligt duktiga på att generalisera. Detta "generationskrig" består av två läger: 40-talisterna och 80-talisterna.

De båda håller på att käfta emot varandra där de menar att den ena sidan är si och den andra sidan är så. Jag orkar inte redogöra för den punktlista som Aftonbladet så prydligt presenterar. Istället lägger jag bekvämt fram följande länk för den som vill läsa hela generationskriget i sin större helhet.

Här. Varsågod. Länk till generationskriget.

Själv tycker jag hela diskussion är ren bullshit - eller humbug ifall man ska använda lite mer rumsrena uttryck. Båda sidors argument bygger på fördomsfulla föreställningar, egna erfarenheter och mediala framställningar om stora grupper människor.

Eftersom jag är född i mitten av 80-talet så antar jag att jag hör till dessa 80-talister som är både det ena och det andra. Gnälliga, flexibla, uppkopplade och har ett stort nätverk av vänner. Jag har egentligen aldrig reflekterat över min generation eller hur vi är och så vidare. Det hela känns ganska meningslöst att försöka "kartlägga" en hel generation. Lägg tid och pengar på något annat mer meningsfullt istället.

Det är farligt att generalisera. Till och med denna generalisering om att det är farligt att generalisera är farlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar