söndag 19 april 2009

Jobbarsökarsöndag!

Idag sitter jag inne hela dagen framför datorn och klickar mig fram efter några värdiga lärartjänster som må uppstå som sällsynta champinjoner i ett potatisfält. Alla som har sökt jobb vet att det är fruktansvärt tråkigt och stundtals väldigt deprimerande. Man klickar sig in på ams.se och börjar bläddra runt bland alla de hundratals eller tusentals (beroende på vart man bor förstås) jobb som ändå inte passar en - men som man måste söka ändå eftersom där inte finns några andra bättre alternativ.

Som det ser ut nu så finns det mest jobb inom restaurang- och försäljningsbranschen. Restaurangbranschen är det i stort sett nästan omöjligt att få jobb då de kräver att man har erfarenhet eller yrkesvana. Försäljningsbranschen är relativt lätt men då kräver de att man säljer en bit av sin själ och samvete. Jag har jobbat inom försäljning och det var nog en av de psykiskt jobbigare jobben jag har haft.

Att sitta framför en smutsig och långsam dator med en sliten headset och ringa runt till vanliga människor och erbjuda dem diverse tidningsprenumerationer (vilket svårstavat ord!) till "vansinnigt låga" priser är något man inte direkt är stolt över... Usch, jag ryser när jag tänker tillbaka på mina mörker perioder då jag jobbade för Satan och hans undermåliga undersåtar.

Hur ser det ut med läratjänsterna i Göteborg då? Där finns ett 20-tal annonserade jobb varav de flesta av dem är tjänster inom förskolan, vissa kräver någon form av specialpedagogisk utbildning och en mängd av dessa tjänser är inom gymnasieskolan. Jag har också märkt att det främst är privatskolorna som annonserar ut sina lediga lärartjänster.

Av alla de 10-tal jobb (inom skolan) som jag sökte så hittade jag endast ett jobb som passade min ämneskombination perfekt. Jag skickade givetvis in min ansökan och nu är det bara att man rullar tummarna innan dess. (Om ungefär två dagar lär jag ha glömt att jag har sökt denna tjänst - ifall jag inte bläddrar tillbaka bland de gamla inläggen i bloggen förstås).

Att söka jobb är som att skicka ett brev till Lotteriinspektionen där man artigt men bestämt ber dem skicka tillbaka en ny trisslott eftersom den man precis köpte på den närliggande tobaksboden inte gav någon vinst. Skulle man nu ha en sådan astronomisk tur att de faktiskt skickar tillbaka en ny trisslott, då är det bara att man skrapar den nya lotten men snabbt inser man till sin besvikelse att man fick ännu en nitlott.

Slutsats: Att söka jobb är som att söka efter den sällsynta vinstlotten bland alla nitlotter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar